Materialer brukt i Topsflo TD5

Jeg rotet meg borti en YT video som skrøt av Topsflo vs Chugger, skjønte etterhvert det virket som om det var av en fyr som man skulle tro var assosiert med fabrikken? Uansett, "sammenligningen" var så biasert i den videoen og så leste jeg en kommentar at jeg ville lete litt og fant denne:

Det virker som om begge prøver å rakke litt ned på hverandre, virker som om chugger-videoen kom først. Redde for konkurranse, eller stemmer det?


fra Warning Topsflo TD5 Beer Pump Material Build - Topsflo Pumps Alert

og så denne som var den første jeg så:

 
Sist redigert:
Jeg har sett disse videoene jeg også, og på meg virker som at Chugger er nervøs for konkurranse fra Topsflo som er mindre, er nærmest lydløs, og pumper like godt. Topsflo er også 24v, som er en fordel i omgivelser der det kan forekomme søl og fuktighet.

Jeg er godt fornøyd med min og har aldri hatt problem med den. Og hadde det vært et problem materialene hadde det helt sikkert vært skrevet mange innlegg på diverse bryggeforum, og det har jeg ikke sett.
 
De funker jo brillefint. Men han amerikaneren har forsåvidt ett poeng, det er at magneten er ubeskyttet og er i direkte kontakt med vørteren, og når den snurrer rundt så vil det muligens bli noe "shavings" som havner i vørteren.
 
Og så? Malten du putter i gryta inneholder stein som igjen inneholder jern, og jern er sunt for kroppen. Dessuten har jern en tendens til å synke til bunne av kjelen da dette er som kjent tyngre enn vørter/vann. Hadde vært mer bekymret for plasten som brukes i Chuggerpumpa. Har brukt TD5-pumpa i ca ett år og ikke oppdaget noe "avskaving" av magneten. Kun et forsøk fra en amerikaner å sverte en konkurrent.
 
Og så? Malten du putter i gryta inneholder stein som igjen inneholder jern, og jern er sunt for kroppen. Dessuten har jern en tendens til å synke til bunne av kjelen da dette er som kjent tyngre enn vørter/vann. Hadde vært mer bekymret for plasten som brukes i Chuggerpumpa. Har brukt TD5-pumpa i ca ett år og ikke oppdaget noe "avskaving" av magneten. Kun et forsøk fra en amerikaner å sverte en konkurrent.

Virker som et sverteforsøk ja, og det er også publisert på chugger sine sider, ble litt overrasket der.
 
Hei

Tar denne tråden opp igjen.Har brukten denne pumpen et år og fungerer fint, men har llitt problemer når eg starter opp.
Har den koblet på kranen på bryggemaskinen, når eg starter pumpen dra den ikke ut noe vørter bare luft. eg løser det med og fylle første slange med vann til pumpen for og få den til og starte. Noen som har same problem?
 
Man må "prime" pumpen ja. Om det er spørsmålet. Det vil altså si man må ha væske frem til og med pumpen, og da åpen "flow" til pumpen, dersom en vil strupe (altså få pumpen til å lever mindre væske) så må den ventilen stå etter pumpen.
Dette gjelder vel alle "impeller" type pumper, i alle fall alle jeg har vørt borti. Jeg kan vel anbefale å installere en "priming" ventil der du da kan få bort luft, før du starter.
 
07158CAB-8931-46B4-B1E5-7438A9DAAD33.jpeg 995AA1EE-C8F4-4188-B25F-ADA45FB1E47E.jpeg 07158CAB-8931-46B4-B1E5-7438A9DAAD33.jpeg Tror eg er med deg . Når eg åpner kranen på brewzilla renner det ikke ned noe vørter til pumpen.
Har en denne etter pumpen.
Hva mener du med priming ventil ?
 
Sist redigert:
Vis vedlegget 48054 Vis vedlegget 48051 Vis vedlegget 48054 Tror eg er med deg . Når eg åpner kranen på brewzilla renner det ikke ned noe vørter til pumpen.
Har en denne etter pumpen.
Hva mener du med priming ventil ?
Hvis ikke det renner når du åpner krana på maskinen, er det en annen kran/ventil etter pumpa som ikke er åpen. Den lufta som er i slangene må jo kunne forsvinne vekk ett sted for at de skal bli fylt opp med vørter.
 
Etter to år har jeg oppdaget et problem. Sukkerlake legger seg på impeller og aksling. Er man riktig uheldig med en stor øl så vil ikke pumpa starte etter kok...
For å unngå dette så sirkulerer jeg som fast del av renhold nå, 68C vann i pumpa og gjennom motstrømskjøleren. Det er en del grums som fester seg og løsner med varmt vann etterpå. PBW sånn av og til i tillegg.
 
Vis vedlegget 48054 Vis vedlegget 48051 Vis vedlegget 48054 Tror eg er med deg . Når eg åpner kranen på brewzilla renner det ikke ned noe vørter til pumpen.
Har en denne etter pumpen.
Hva mener du med priming ventil ?
Det finnes nok mange forskjellige priming metoder, jeg personlig har benyttet et T-kryss rett etter pumpen, der jeg har satt en ventil på T`en, som leder rett ut i friluft, og som jeg da kan åpne for å få ut luft og dermed fylle systemet med væske. Når det kommer ut væske fra den ventilen, stenger jeg den, og har den stengt hele operasjonen.
 
Tilbake
Topp