Tørhumling av leffe blond kopi.

Etter god hjelp her på forumet fant eg tideligere i år fram til ei ein "kopi" av leffe blond som eg gav til ei veninne i doktogradsgave. (Tusen takk til alle som hjalp til). Ølet ble VELDIG godt og ein stor suksess både hos henne, og i de flaskene eg hadde beholdt selv. No er problemet at husnissen har funnet ut at det var litt for godt og tømt lageret mitt.  >:D Så eg har brygget 45 liter til.

Siden det er fordelt på to dunker tenkte eg å tørhumle den ene for å på sikt optimalisere oppskriften, eg tenkte kanskje ei humle med litt pasjonsfruktsmak? Men alle forslag på humle blir mottatt med takk.

p.s eg bruker som oftest 2g/humle pr liter værter, høres det bra ut?

Det blir sikkert godt, men kan vel neppe kalles noen Leffekopi lenger? Leffe har da ikke noe særlig utpreget humle i noen ledd?

Citra gjør seg godt som pasjonsfrukt. Om det gjør seg i en leffe blond, det er en annen sak.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

robilars skrev:
Er det noen der ute som har erfaring med dette?

Det er vel bare å kjøre på det  ;) Satte en krysning av blond/pale egentlig som jeg tørrhumlet med motueka, den ble kanon  :)

Spørsmålet er hva man forventer av en Blonde. Prøver du å lage en Leffe Blonde type, er tørrhumling helt feil. Vil du derimot ha en slags Imperial Wit blir det sikkert bra!

Eg prøvde å tørhumle en variet av en belgisk Wit før sommeren.. Selv etter lang tid på dunk og flaske opplever eg fortsatt absurde mengder med humlerester når eg heller ølet i glass..:(
Men smaken er god da...

Ikke for å kuppe tråden, men jeg ville ikke starte en ny en. Har en belgisk blonde stående på femte dagen nå. Hadde det vært en ide å tørrhumle denne med litt citra i morgen? :-D

Er ikke gjæren er veldig viktig faktor i en belgisk blonde? Er det "riktig" å tilsette så mye  humle i dette?
Det er ikke en påstand  men et spørsmål.

Roger! For ordens skyld var det hallertau mittel på 60 og citra på 15 og 10 i den. I retrospekt ser jeg nå at det kanskje var en dum idé... Men alt for science!! ;-)

Tilbake
Topp