Det er veldig liten sannsynlighet at tørrhumlingen drar med seg bakterier. Vanlig håndhygiene, og ha dunken åpen så kort tid som mulig. Har gått fint på mine brygg ihvertfall
Bare hell humla rett i. Vil du være fancy kan du flushe humla med Co2 før du har den i (ekstra sikkerhet mot oksidering). Humla er antiseptisk og pH-en og alkoholen i ølet vil knerte det det aller meste av ulumskheter.
Jeg lager alltid klart til tørrhumling på bryggedag. Starsaner en tupperwareboks, måler opp humlen og setter dette i frysen. Tiner det opp dagen for tørrhumlingen og hiver det rett oppi.
Men det tror jeg er litt overkill. Humle er jo antiseptisk, så det vil overraske meg dersom det er noe farlig som lever på humlen uansett. Tidligere målte jeg bare opp humlen og hev det i gjæringskaret med hendene, gikk bra det og.
Du trenger ikke å tine opp humla dagen før. Bare kast det rett oppi spannet. Humlen inneholder utrolig lite vann, og tining av pellets tar bare minutter.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.