Tørr ekstrakt vs. flytende ekstrakt

Dette er nok et nybegynnerspørsmål. Men bær med meg.  :jaha:

Er det noen essensiell forskjell mellom tørr lys maltekstrakt, type "spraymalt", og flytende lys ekstrakt? Anta at begge er uhumlet. Inneholder de ulike sammensetninger av sukkerarter, for eksempel?

La oss si at jeg lager en grunnoppskrift på 25 liter vørter der jeg kun har brukt tørr maltekstrakt til (la oss si) OG 1.060. Så lager jeg den samme oppskriften med flytende maltekstrakt, til *samme* OG. Så vidt jeg kan se fra kalkulatorer, blir FG den samme, og estimert ABV også. SRM blir litt lavere med tørr ekstrakt.

Er det ellers andre forskjeller, som gjør at tørr eller flytende er å foretrekke over den andre i noen sammenhenger?

Skål!
 
Tørr extra lys extrakt gjærer vel litt bedre ut en flytende. Enklere å veie pulver, spesielt ved startere.
 
I utgangspunktet er de like gode når de ruller ut av fabrikken. Problemet her i norge er at vi ikke har tilgang på flytende ekstrakt fra fabrikken(ofte er de 6-12 måneder når du kjøper dem). Flytende taper seg fortere (p.g.a produksjonsprosessen) noe som forårsaker usmaker etter en stund.

Har kjøpt ekstrakt fra en netbutikk som har vært gode(fordi dem var rimelig ferske), mens neste kanne med samme ekstrakt hadde en søtlig bismak som ikke går går bort(p.g.a ekstrakten som da var eldre). Har konsekvent gått over til tørr ekstrakt p.g.a dette. Den holder seg mye lengre, og du får et bedre resultat. En bekjent som drev å brygget fra ekstrakter prøvde seg på tørr ekstrakt som han humlet selv(etter flere sett med flytenede) og uttalte følgende: "dette er det første jeg har brygget som faktisk smaker som øl". Dette er er også min erfaring. Flytende er billigere, men det er vel det eneste. Flere netbutikker selger også både 4kg og 25kg med lys tørr ekstrakt.
 
Etter det jeg har lært inneholder flytende 20% vann.
Noe som gjør at en må bruke 25% mer for å oppnå samme OG.
 
Et bilde sier mer en tusen ord:
zz.jpg
 
Tilbake
Topp