Tørrgjær rehydrering eller ikke

Ja, ja. Man gjør vel ikke noe galt ved å rehydrere heller. Det har for meg et par fordeler, blant annet at jeg synes det er enklere å fordele rehydrert gjær når jeg bruker to gjæringsbøtter på mine små batcher.
 
Synes vel det ikke er vanskeligere å rehydrere enn å først kjøle ned vørteren til 21-29°C og fylle gjæringskaret med 1/3 av dette, ha oppi gjær, for så å kjøle resten ned til gjæringstemperatur før du har dette over i karet .... Større fare for infeksjoner, mye mer venting til trub og sånt har roet seg for andre gang.... Men for all del, tid har vi jo nok av o_O

Edit: hvis man skal følge det de skriver da...
 
Sist redigert:
Synes vel det ikke er vanskeligere å rehydrere enn å først kjøle ned vørteren til 21-29°C og fylle gjæringskaret med 1/3 av dette, ha oppi gjær, for så å kjøle resten ned til gjæringstemperatur før du har dette over i karet .... Større fare for infeksjoner, mye mer venting til trub og sånt har roet seg for andre gang.... Men for all del, tid har vi jo nok av o_O

Edit: hvis man skal følge det du skriver da...
Da kan jeg se hvordan det kan bli et problem, ja :)

Selv pitcher jeg nesten alltid 2 pk. tørrgjær når jeg har kjølt det ferdig ned til ca 22-24 grader. Og jeg heller oppi gjæren rett etter jeg starter tapping til gjæringsbøtta. Så virvler jeg den inn, slik at all gjær er i kontakt med vørter, og venter til resten tappes av til gjæringsdunken. Så settes det til gjæring i en kald kjeller. Jeg sier absolutt ikke dette er den beste måten å gjøre det på, men at den har fungert ganske greit så langt :)
 
Tilbake
Topp