Takk for det siste der. Jeg blir bare så frustrert over ikke å komme til bunns i ting; det er en drivkraft her.
Det du sier om at det foregår en respirofermentativ prosess tror jeg berører kjernen i det jeg lurer på - i alle fall om startere. I en vanlig (i bryggesammenheng) gjæringsprosess er det jo fint lite fritt oksygen tilgjengelig, og fritt oksygen er vel en forutsetning for respirasjon? Men i en starter på magnetrører er det oksygen tilgjengelig for gjæren hele tida, og det jeg har hatt vondt for å forstå, er hvorfor det skal være en så stor fordel (for oppformeringen) å tilføre oksygen kontinuerlig hvis Crabtree-effekten sørger for at gjæren ikke respirerer. (På den annen side: Crabtree-effekten er vel reell?)
Når det gjelder Palmer-sitatet, så sier han vel at de lagrene gjæren bygger opp i adaptasjonsfasen, er en begrensende faktor. Dette forklarer jo hvorfor gjæren kan gå i dvale sjøl om det er næring igjen - slik at vi får en ufullført gjæringsprosess. Ville det ikke være uinteressant hvor mye gjær, og/eller hvor god tilstand den var i, om det ikke var slik? Ville ikke da næringsrik vørter være tilstrekkelig forutsetning for å få gjennomført en grei gjæringsprosess?
Crabtreee-effekten er reell nok, den. Men hvilke regulerende mekanismer som gjør seg gjeldende, er jeg ikke helt sikker på. Jeg planlegger å bruke litt tid på det, som sagt, men jeg har dessverre et arbeidsliv å ta meg av utenfor bryggingen.....
Jeg er definitivt av den oppfatning at respirasjon er et dominerende element i en starter som står og pisker oksygen inn i næringsmediet kontinuerlig - men det dannes jo en hel del alkohol i denne prosessen, så det er helt tydelig at gjæren også respirerer. Det kunne være interessant å se hvor mye alkohol som faktisk dannes i en typisk starter-prosess, for deretter å regne på hvor stor andel av metabolismen som må være fermentativ. En for rik oksygentilgang etter at næringsmediet er uttømt, vil imidlertid kunne føre til at gjæren begynner å bruke etanol som karbonkilde, og det dannes eddiksyre. Det ønsker vi definitivt ikke, men det er neppe noe reelt scenario for de fleste hjemmebryggere. Jeg vil ikke gi meg inn på noen avhandling om reguleringen mellom repsiasjon og fermentering i en kontinuerlig oksygenert dyrkning, men har som sagt, planer om å gå litt dypere inn i dette på sikt.
Ad Palmer: Det er relativt grunnleggende biologi det han snakker om. Alle celler vil ved rik næringstilgang lagre ressurser i en eller annen form, til bruk under ringere betingelser. Muskelcellene dine f. eks. gjør akkurat det samme: De lagrer glykogen for å kunne mobilisere en energikilde raskt når behovet oppstår. Glykogen er bare en måte å lagre energi på. Fett er en annen. Biologisk sett er sukker og fett egentlig nøyaktig samme sak, bare med ulike fortegn. Men det er nettopp det at celler "bufrer" energi som gjør at jeg ikke riktig forstår hvorfor det skal være så viktig å stoppe oksygeneringen så tidlig. Ønsker han å senke replikasjonsraten for å oppnå høyere reserver? Jeg har ikke helt tro på at det er noen motsetning der (men kan selvsagt ta feil). Vi må inn på et relativt avansert nivå for å se hvilke genetiske signaler som regulerer dette, og hvilke hendelser i det eksterne miljøet som utløser slike intracellulære signaler.
Jeg har planer om å gjøre et forsøk med å påvise relativ glykogenmengde i fremdyrket gjær, ved å fiksere preparater fra startere dyrket under ulike betingelser på en glassplate, og eksponere dem for jod-damp. Graden av innfarving vil kunne være indikativ for glykogennivået, men må selvsagt korrigeres for konfunderende variabler, og jeg må etablere et kontrollspecimen av noe slag. Og så må jeg ha tid til det.....
Det er ikke gitt at et slikt forsøk vil gi noen pålitelige resultater. Men det hadde vært artig å prøve.