Tørrhumling av ølsett

Hei! Har en gjæringsdunk med i underkant av 23 liter Muntons Gold Continental Pilsner som har stått kjølig snart 3 uker (har brukt lagergjær). I løpet av de tre ukene har jeg fått skaffa utstyr og råvarer til all grain-brygging, og siden jeg derfor har litt humle liggende tenkte jeg det kunne være verdt forsøket å stikke om halvparten og tilsette litt Saaz som tørrhumle til den ene dunken, for å sammenligne med og uten. Men jeg har egentlig ikke noen formening om hvor mye jeg bør tilsette, og de fleste tråder ang. tørrhumling handler om IPA og slikt, hvor det skal være betraktelig mer humlesmak. Noen tips? Snakk om roughly 10 liter (kanskje 15, for jeg har vel strengt tatt lite å tape på å gi ølet mer aroma).

Edit: K, lest litt rundt, og ser at tørrhumling med Saaz blir omtalt som en fin måte å ødelegge øl på... Men hva med å koke opp litt vann, ha humla i vannet, og så tilsette dette til gjæringsdunken, vil det gi en smak som fungerer bedre?

enig skrev:
Edit: K, lest litt rundt, og ser at tørrhumling med Saaz blir omtalt som en fin måte å ødelegge øl på... Men hva med å koke opp litt vann, ha humla i vannet, og så tilsette dette til gjæringsdunken, vil det gi en smak som fungerer bedre?

Antar at dette er pga at det kan ta ei god stund før humla bunnfaller, og at det såleis er uavhengig av type humle.

På mitt 1. (av i alt 3 ølsett) prøvde jeg å koke en "te" med basis i Perle pellets for "tørrhumling" sammen med sukker for karbonering. Det funka for min del lite. Det gav litt humlesmak, men jeg brukte altfor lite humle i forhold til vann (25 gr. på 3 dl vann). Så jeg ville nok ha brukt minst 100 gr, men dette blir et dyrt ølsett... Samtidig må jeg si at jeg har for liten erfaring til at du bør legge avgjørende vekt på innspillet mitt.

Uansett en god idé å prøve både med og uten humle. God og artig erfaring til senere brygg.

FrodeSy skrev:
Uansett en god idé å prøve både med og uten humle. God og artig erfaring til senere brygg.
Ganske interessant, ja. Ikke at jeg var så stor fan av dette sett-ølet i utgangspunktet, men med Saaz-tørrhumling blei et heilt greit sett-øl rett og slett ganske fælt :p Så tror nok at Saaz-tørrhumling ikke er blant det lureste man kan gjøre med et øl...

Tilbake
Topp