Tørrhumling: Mengde?

Hei

Vi brygget en amerikansk IPA for ~en uke siden, og det står i oppskriften at det skal tørrhumles -- bare ikke med hvor mye eller hvilken type. Den er humlet med Warrior (30g, 60min) og Cascade (30 & 40g, 15 & 5 min). Vi skulle teknisk sett ha hatt ~25 liter, men endte i praksis på 18. Er det noen som har et tips om hvor mye jeg bør slenge i?

Et greit utgangspunkt er 1 til 2 gram tørrhumling per liter. Warrior kjenner jeg ikke, men cascade er glimrende til tørrhumling.

Det er en stor fordel å bruke humle i form av blomst snarere enn pellets til tørrhumling. Da kan du legge det i en sterilisert vaskepose elelr liknende og fiske det opp etter noen  dager, ute søl. Pellets løser seg opp i gjærkaret.

Jeg bruker kun pellets til tørrhumling og det er etter min mening helt uproblematisk. Den løser seg opp og synker til bunns, sammen med annet bunnfall.

Bruker jeg større mengder pellets, opplever jeg ofte at ikke alt synker til bunns, men jeg er likevel tilhenger av tørrhumling med pellets. Mengdene humle jeg får med over i det ferdige ølet er minimale, og jeg synes humlepreget holder seg bedre når jeg bruker pellets, noe jeg tilskriver mindre oksidasjon av humlen enn ved bruk av blomst. Har hatt tilfeller hvor det har blitt med en del luftbobler ned i karet med hel humle. Om jeg skal tørrhumle rett i corneliusfatet bruker jeg dog alltid blomst i en pose, for å unngå tetting.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Får sjekket hvor godt det fungerte på mandag når det skal flaskes, men jeg puttet pellets oppi en stor tepose (de kan kjøpes på steder hvor det selges kaffe og te i løsvekt). Fikk akkurat plass til 30 gram i en pose. Kokte posen og en bit mathyssing, slengte oppi pellets, lukket posen med hyssingen, og hang den oppi med hyssingen i klem i lokket. Neste dag hadde tilsynelatende all aktivitet stoppet opp, men det var vel omtrent på riktig tid uansett (den har stoppet i det andre brygget som står ved siden av òg, og det ble jo brygget dagen før).

har dere noen erfaring med hvor lenge ølet bør stå med tørrhumle før det er trygt å overføre det til karbonisering på Corneliusfat ?

Dette er en gammel tråd, men likevel aktuell for min del  ;) Trenger ikke å lage en ny tråd

Jeg satte en IPA på tirsdag og denne har roet seg såpass at jeg tilsatte tørrhumlen i dag. Det står 18 liter på gjæring og jeg tilsatte 35g med cascade pellets. Her er brukt columbus som bitterhumle på 60 min og cascade på 15 og 5 min. IBU 45.

Det jeg egentlig lurer på er hvorvidt jeg kan tilsette 15-20 gram med citra som sannsynligvis kommer i posten på mandag eller vil dette bli overkill? Skulle gjerne hatt noe av denne fantastisk citra aromaen også, men er 50 gram tørrhumle (til sammen) for mye på en 18l batch?
Jeg har ikke så mye erfaring akkurat med dette med mengde tørrhumle og det er vel egentlig personlige preferanser/erfaringer som ligger til grunn når man tørrhumler. Denne IPAen blir flasket søndag om 9 dager til da har den stått 12 dager og det må holde denne gangen da jeg blir bortreist 14 dager.

Jeg liker godt et skikkelig kick i aromaen på en normal IPA, men jeg vil ikke ha denne beske rare gresssmaken og kommer vel kanskje av store mengder tørrhumling? (eller er det kanskje verre med engelske humler?)

Kjetil S skrev:
50 gram Citra i tillegg til 35 gram Cascade er ikke for mye.

Jeg tenkte 50 gram tilsammen egentlig. Kan jeg rett og slett ha 30-35 gram til med citra til uka og la dette kose seg de siste 5-6 dagene da? høres fint ut  ;D

Jeg vil ikke kunne få denne gress-smaken da?

amatøren skrev:
Grassmaken somme talar om relaterast nok heller til val av humle, enn bruk av for mykje humle.

Jeg tenkte også i disse baner, man blir liksom alltid så grådig når det kommer til tørrhumling  >:D

Tilbake
Topp