Tørrhumling og gjæraktivitet

Har ikke satt så mange brygg med tørrhumling, kun de siste tre. På mitt siste brygg så dumpet jeg totalt 200g i 20 liter, så dette er en del mer enn på mine foregående brygg. De 200 grammene gikk i dunken i formiddag, og nå i kveld så har det på nytt blitt aktivitet i gjærlåsen. Før humlen ble tilsatt så kunne jeg ikke observere noe aktivitet. Synes at det var litt rart at aktiviteten plutselig skulle ta seg opp igjen nå, er dette normalt?
Humlen som ble brukt var fra nye uåpnede forpakninger og kjører strengt regime på renslighet så da burde basilusker ha holdt seg unna...

Humletilsetningen fører til at det frigjøres oksygen. (Andre kan bedre forklare hvorfor - jeg vet bare at det er sånn:).) Så ta det med ro. Du kan ikke få infeksjoner via humla, og dessuten er jo ølet utgjæret og har både temmelig lav ph og en del alkohol, så det er ikke noe ønskemedium for bakterier.

Mulig at humletilsetningen kan sparke litt liv i gjæren, også, dersom gjæren har dovnet av for tidlig, men det er i så fall ikke noe egentlig problem. Tvert i mot. (Skjønt det vil gå litt ut over effekten av humlinga.)

Det frigjøres co2, ikke oksygen (vet at det er det finn mente). Kort fortalt så skjer det fordi at ru overflater (humla du puttet oppi) gjør at den co2'en som er løst i ølet danner bobler på disse overflatene, bobler stiger til overflaten og frigjøres fra ølet. Det er altså ikke tegn på gjæraktivitet.

Det frigjøres co2, ikke oksygen (vet at det er det finn mente). Kort fortalt så skjer det fordi at ru overflater (humla du puttet oppi) gjør at den co2'en som er løst i ølet danner bobler på disse overflatene, bobler stiger til overflaten og frigjøres fra ølet. Det er altså ikke tegn på gjæraktivitet.

:oops::oops::oops::oops::oops::oops::oops:

Hadde det enda vært så vel at humla renset ut oksygen:confused:!

Takker for svar:) Var inne på tanken at humla frigjorde CO2, greit å få det bekreftet. Da lener jeg meg tilbake og venter noen dager til tapping.

200g på 20 l øl? I følge boka "Brygg mer øl" er mer en 5g pr liter liten vits.
Noen med andre erfaringer?

Tilbake
Topp