Tørrhumling som redning av kokt ølsett?

En OG på 1040 er helt ok for en tørr stout. Guinness holder 1039. Humlen heter forresten East Kent Goldings. ;)

Hvis du skal gå et hakk opp i kvalitet, vil jeg råde deg til å gå over til å brygge med maltekstrakt/spraymalt og spesialmalt, samt å bruke litt bedre gjær enn det som følger med i ølsett. Coopers-gjæren er ok, men dessverre ikke mer enn det. Flytende gjær fra Wyeast eller White Labs, samt en del tørrgjær fra Lallemand og Fermentis er å foretrekke. Oppskrifter og fremgangsmåter skal man alltids hjelpe til med her på forumet.
 
@ gahr : Jo, takk for belering om navnet. Tydeligvis leste jeg ikke grundig nokk på pakken. Men jeg fikk da den rette humlen, og jeg liker, som sakt, smaken; så takk for anbefalingen! Trodde iøvrig 1040 var lav OG for stout. Mener å ha lest om 1055 og over ....
 
det kommer an på hvilken type stout du vil lage, de kommer i alle mulige styrker. Typeisk tørr, irsk stout (og dens derivater) holder gjerne en OG i området rundt 1040, mens imperial stouts godt kan ligge på over 1100... Tror ølet ditt blir lettdrikkelig men helt ok!
 
Måtte smake på min første brygg igjen, etter to dager på kjøl (12 °C i kjelleren). Det var en fantastisk opplevelse. Jeg nekter å tro at så mye fyldighet kan utvikles på to dager. Sist jeg smakte, for to dager tilbake, var det drikkbart, mens nå satt jeg og nød den i mer enn én time. Minnet litt om en Ruddles County, bare med mer humle og mindre kullsyre. Det kan bare være psykosomatisk, etter allt jeg har lest om hvor mye godt modningen gjør for ølet ... Men det gir jeg blanke i :)

Nå er jeg ikke lengre så redd for, om stouten min kanskje skulle bli litt lett!
 
Tilbake
Topp