"Tråder" ligner istykkerkokt egg i kokekjelen??

Mortenpip

Norbrygg-medlem
brygget en pils hvor jeg i kokekjelen fikk slik overskriften sier. Hang seg fast kjølespiralen og greier. Aldri sett slik før. Hva er det?? Finner ikke noe om det.

Du har fått et skikkelig godt hotbreak. Det er proteiner som skal bunnfelles du ser. Det er bra, og tyder på at du har truffet riktig ph.

Jeg skjønner ikke helt mekanismene der. Jeg får sjelden slik tydelig klumping av proteinene, sjøl om jeg etter målt ph burde ha fått det.

Gjorde noen endringer i pH i skyllevannet fra hva jeg har gjort før.Så det dere sier er at jeg har gjort noe rett?? Klapp på skuldera??

Det er nok kalsiumet som gjør det. Jeg så det før jeg begynte med tilsetninger og, men mer tydlig med mer kalsium, og raskere.

Denne artikkelen anbefaler å bruke forekomsten av et synlig hotbreak som indikator på riktig ph: http://beerandwinejournal.com/proper-boil-ph/ Forfatteren bruker tilsetting av opptil 2ts kalsiumklorid for å nå ned til 5,2, som er den ph-verdien som utløser synlig klumping av proteinene, og som er ideell ph i koket. Det synes jeg høres ut som en særdeles dårlig anbefaling, fordi vi bør sørge for at det er nok kalsium i vørteren før vi begynner å koke. Og 1 ts er faktisk nok. For mye salt er en uting. Fosforsyre er tingen.

Han sier også at det er små ph-marginer det dreier seg om, så egentlig er det lite å bekymre seg om. Hvis du veit du har rimelig grei kontroll på ph, er det åpenbart liten grunn til å bekymre seg om det ikke skulle komme slike store, fine "snøfiller". Proteinet koagulerer likevel, så lenge ph'en er over 5 - det begynner å gå dårligere med det under 5 - partiklene blir bare mindre.

Tilbake
Topp