Treg gjærstarter

Pål

Jeg og mine medbryggere brygga sist lørdag to stouter. Begge ganske kraftige, over 1070 i OG. Jeg hadde på forhånd lagd et par store gjærstartere, hver på ca. 3,5 liter med Wyeast 1056, en slurry fra et tidligere brygg. Disse kom senere i gang enn jeg trodde og rakk ikke bunnfelle før gjæra skulle i vørteren. Dermed fordelte vi den ene starteren på de to stoutene, den andre tenkte vi å først la bunnfelle så dekantere og tilsette senere. Starteren begynner først nå å bli ferdiggjæret, det tar sikkert enda et par dager før den bunnfeller.

Spørsmålet er da: Er det noe vits å tilsette den så sent etter ølet har starta å gjære? Vi underpitchet vel grovt da vi bare brukte den ene gjærstarteren, men er det lurt å tilsette mer gjær så sent i prosessen?

Blir det feil å tenke at det skader ikke å ha i resten av gjæra i ølet? Og eventuelt gi det en lett runde risting. Så lenge man passer på rensligheten, da.

Det er noen dager siden og gjæren vil nok få en sjokk pga den allerede tilstedeværende alkoholen i ølet. Men at det skader, det tror jeg neppe. :)

Tilbake
Topp