Treg/uteblitt(?) stormgjæring av s-189

Hei,

Jeg her hatt en lang bryggepause, men fikk driven over meg i helga og brygget et sett «Love in a canoe»(lager) som jeg kjøpte i fjor sommer. Kornet har vært vakumpakket, det samme med humlen, og både humle og gjær har ligget i kjøleskap. Så at gjæren hadde best før 02.2018 (Saflager S-189), men tenkte å gi den en sjans. Rehydrerte og pitchet på 20c, og satte den rett i gjæringsskap på 10c.

Etter 10t var det ikke noe liv, i dag morges 20-t etter ploppet det litt, men ikke noe storm akkurat. I kveld er det lite liv igjen, og ikke noe stort trykk i spannet..

Bør jeg gjøre noe her, eller forløpet gjæringen til lager seg annerledes? Burde jeg evt fått tak i 1-2 poser saflager til av nyere dato, rehydrert og pitchet?
 
Tror du forhaster deg veldig her. Vent et par dager og ta en vurdering da. Mulig gjæren bare trenger litt ekstra tid på å komme i gang.
 
Hei,

Jeg her hatt en lang bryggepause, men fikk driven over meg i helga og brygget et sett «Love in a canoe»(lager) som jeg kjøpte i fjor sommer. Kornet har vært vakumpakket, det samme med humlen, og både humle og gjær har ligget i kjøleskap. Så at gjæren hadde best før 02.2018 (Saflager S-189), men tenkte å gi den en sjans. Rehydrerte og pitchet på 20c, og satte den rett i gjæringsskap på 10c.

Etter 10t var det ikke noe liv, i dag morges 20-t etter ploppet det litt, men ikke noe storm akkurat. I kveld er det lite liv igjen, og ikke noe stort trykk i spannet..

Bør jeg gjøre noe her, eller forløpet gjæringen til lager seg annerledes? Burde jeg evt fått tak i 1-2 poser saflager til av nyere dato, rehydrert og pitchet?
Blir sjelden stormgjæring med lagergjæring på lave temperaturer som denne skal ha. Og det skal mye gjærceller også. 3 pakk på 25 liter er anbefalt
 
Hvor mange pakker ble det pitchet? Du får neppe stormgjæring med mindre du har pitchet en repitch.
 
Har brukt S-189 på flere lager-øl opp til 1.060 og to pakker per 25 liter har fungert helt greit. Dette settet du har brygget har en OG på 1.040-45 om jeg ikke husker feil. Brygga det i fjor høst selv. Har gjæren vært oppbevart kjølig, og du rehydrerte gjæren med vann på ca. 30C, kan du nok regne med at dette går fint. Du kan jo også sjekke om lokket sitter ordentlig på plass på bøtta.
 
Hei,

Jeg her hatt en lang bryggepause, men fikk driven over meg i helga og brygget et sett «Love in a canoe»(lager) som jeg kjøpte i fjor sommer. Kornet har vært vakumpakket, det samme med humlen, og både humle og gjær har ligget i kjøleskap. Så at gjæren hadde best før 02.2018 (Saflager S-189), men tenkte å gi den en sjans. Rehydrerte og pitchet på 20c, og satte den rett i gjæringsskap på 10c.

Etter 10t var det ikke noe liv, i dag morges 20-t etter ploppet det litt, men ikke noe storm akkurat. I kveld er det lite liv igjen, og ikke noe stort trykk i spannet..

Bør jeg gjøre noe her, eller forløpet gjæringen til lager seg annerledes? Burde jeg evt fått tak i 1-2 poser saflager til av nyere dato, rehydrert og pitchet?

Som @Olhund sier, så blir det gjerne ikke noe voldsomt liv i dunken når du brygger lager, men om den faktisk plopper svakere igjen, høres det ikke bra ut. (Om lokket er helt tett er selvfølgelig en usikkerhetsfaktor, men litt usannsynlig at det skulle bli utett mens det står der.)

Det gjør neppe noe å hive oppi et par pakker frisk gjær. Om den ikke tar seg opp til i morgen, hadde jeg gjort det.
 
Ok, takk. Ploppet litt i går igjen, men synes det likner med avslutningen av en ale. Pitchet 2pk, men jeg tok ikke temp på vannet - bare kjente på kolben og kjente ingen særlig varme.. kan jo ha bommet her og, men 2dl kokende vann blir jo fort kjølig i en glasskolbe i en garasje..Lokket sitter definitivt fast - det ble rista godt før bøtta ble satt i skapet
 
Du har pitchet ca 60% viabiliity. Hvis vi tar utgangspunkt i at droppen i viability er linjær (som den ikke er forsåvidt, men hvordan det forløper seg aner jeg ikke) så ville det vært ca 80% viability i en ett er gammel pakke.

Men det beste er å måle, kan være at det står strålende til.
 
Tilbake
Topp