Stormgjæring i gjæringsskap

Satte en Love in a Canoe (ferdig set fra bryggselv, gjærer med SafLager S-189) i gjæringsskapet, utstyrt med reptilmatte for varme og ITC-308 for temp. kontroll, fredag kveld. Den skal gjære på 9-10C i følge oppskriften. For å ikke dempe stormgjæring har jeg satt ITC'n til at den ikke skal sette på kulde før temperaturen går over 4 grader over gjæringstemp som er stilt inn til 9.5. Den har nå sakte men sikkert krøpet seg opp fra 9.5 - 12.4 på snart 48 timer. Måler tempen inne i gjæringsskap og den er på 14 ettersom at kulde er skrudd av/ikke gått igang enda. Siden dette er et øl med 40% flaket mais skjønner jeg at det er vanskelig å skjule feil og vil derfor få dette riktig.

Mine spørsmål blir da: Når skal jeg sette på temp. kontroll igjen slik at jeg holder en temp på ~9.5? Hvor høy temperatur er "for høy" (denne temperaturen setter jeg da ITC'n på)?
 
Jeg gjærer en pils i kjøleskapet nå. Jeg lar proben henge inni kjøleskapet med maks avvik på 0,3 grader og 10 min forsinkelse på kjøleskapet. Temperaturen på ølet er veldig jevn. Jeg bruker stc-1000.
Variasjonen din er for høy.
 
Jeg gjærer en pils i kjøleskapet nå. Jeg lar proben henge inni kjøleskapet med maks avvik på 0,3 grader og 10 min forsinkelse på kjøleskapet. Temperaturen på ølet er veldig jevn. Jeg bruker stc-1000.
Variasjonen din er for høy.

Okei, men vil ikke oppsettet dit dempe stormgjæring? Jeg har forøvrig min probe tapet til bøtta, jeg vurderte å endre på det men når kl var 0100 så orket jeg ikke.. Noe vits å gjøre det nå eller skal jeg bare la den være på bøtta men allikvel gjøre som du nevner?
 
Tror du gjør dette litt utenfor normalen.
Gjæringsskap og temperaturkontroll brukes (på de fleste øltyper) for at ikke stormgjæringa
skal gi for høy temperatur.
 
Tror du gjør dette litt utenfor normalen.
Gjæringsskap og temperaturkontroll brukes (på de fleste øltyper) for at ikke stormgjæringa
skal gi for høy temperatur.
Okei.. sånn som jeg har forstått det fører det til at stormgjæring blir dempet, feks hvis gjæren "vil" opp fra 9-12 og kjøleskapet "vil" holde ølen på 9 så motvirker de hverandre men at kjøleskapet "vinner" pga at det har bedre kapasitet på å få ned tempen enn hva gjæren har på å produsere varme. Dette er kanskje feil?
 
Okei.. sånn som jeg har forstått det fører det til at stormgjæring blir dempet, feks hvis gjæren "vil" opp fra 9-12 og kjøleskapet "vil" holde ølen på 9 så motvirker de hverandre men at kjøleskapet "vinner" pga at det har bedre kapasitet på å få ned tempen enn hva gjæren har på å produsere varme. Dette er kanskje feil?
Men du ønsker jo å dempe stormgjæringa? Gjæra er jo superlykkelig på over 30 C, du lar den jo ikke få det som den vil?
 
Justerer alltid temp. i gjæringsskapet litt lavere til å begynne med for å dempe/hindre stormgjæring. Så øker jeg litt når jeg ser det stabiliserer seg.
Har gjæringskapet i garasjen, ikke i kjøleskap. Så har bare benyttet meg av lav temp. nå i vinter :)
 
Det er forsåvidt ikke feil, det kan gi smaker du normalt ikke vil ha.
Som erikraude skriver vil man ofte dempe stormgjæringa.
Nå har jeg aldri brukt denne gjæren så hvordan den blir på så høy temperatur vet jeg ikke.
Men hadde ikke kjørt ølet ned til 9C nå, ville heller forsøkt å holde den på temperaturen den har.
Tror @jab har brukt den endel. Han gir deg kanskje tips videre.
 
Hei igjen..

Tok en måling nå, tydeligvis er ikke min ITC kalibrering som jeg gjorde med vann riktig for vørter. Jeg gjorde målinger med vann og da var det et gjennomsnittlig avvik på at ITC viste 1grad varmere enn hva en termometer gjorde i direkte kontakt med vørteren.
Tok en måling nå og da er SG 1.041 (OG 1.049), brygget Fredag kveld som sagt. Tempen derimot er 14 (!!) selv om ITC viste at den var 12.5, da kommer spørsmålet igjen. Skal jeg beholde denne temperaturen nå eller burde jeg senke den nærmere 10-12 (dvs 11.5-13.5 på ITC)? Spontant så vil jeg ikke ha en så høy gjæringstemp men jeg vet ikke om gjæren blir mega forvirret etter å ha tilpasset seg til 14 (startet på 9) eller om dette går greit. Første gang med gjæringskap og vil at dette skal gå så smooth som mulig :eek:
 
14c går fint for S189, ikke skru ned nå. Fin gjær det. Det er Samiclaus gjæren til info, Zurich lager yeast hos WLP.
 
Okei, da har jeg bare fått dette helt feil vei. Løper til skapet nå og setter den på 9.5 med 0.3 diff. Takk for hjelp alle sammen!
Bare husk å ha en forsinkelse på kjøleskapet. Eller kan det være det slår seg av og på veldig ofte og det kan slite på kompressoren.
 
Tilbake
Topp