Satte en Love in a Canoe (ferdig set fra bryggselv, gjærer med SafLager S-189) i gjæringsskapet, utstyrt med reptilmatte for varme og ITC-308 for temp. kontroll, fredag kveld. Den skal gjære på 9-10C i følge oppskriften. For å ikke dempe stormgjæring har jeg satt ITC'n til at den ikke skal sette på kulde før temperaturen går over 4 grader over gjæringstemp som er stilt inn til 9.5. Den har nå sakte men sikkert krøpet seg opp fra 9.5 - 12.4 på snart 48 timer. Måler tempen inne i gjæringsskap og den er på 14 ettersom at kulde er skrudd av/ikke gått igang enda. Siden dette er et øl med 40% flaket mais skjønner jeg at det er vanskelig å skjule feil og vil derfor få dette riktig.
Mine spørsmål blir da: Når skal jeg sette på temp. kontroll igjen slik at jeg holder en temp på ~9.5? Hvor høy temperatur er "for høy" (denne temperaturen setter jeg da ITC'n på)?
Mine spørsmål blir da: Når skal jeg sette på temp. kontroll igjen slik at jeg holder en temp på ~9.5? Hvor høy temperatur er "for høy" (denne temperaturen setter jeg da ITC'n på)?