Trenger hjelp til smaking

Hei!

Jeg er rimelig ny innen brygging og har gitt maltekstrakt noen forsøk. Det meste uten noen stor suksess, det går jo selvfølgelig ann å drikke men det er bare så vidt.
Jeg har nå prøvd meg på et all-grain brygg for å se om det var ekstrakten som ga smaken jeg ikke likte noe særlig, jeg syns fortsatt "hjemmebryggsmaken" er overhengende.

Jeg lurer derfor på om noen erfarne bryggere i strømmen-området hadde vært så snille og tatt turen og smakt på brygget slik at jeg kanskje kunne fått noen pointere om hva jeg egentlig gjør galt. Ølet står klart på fat.

Jens-Petter
 
Har du loggført hvordan du gikk fram og oppskriften?
Hvilken temperatur gjæret brygget ditt på og hvilken gjær brukte du?
 
Hei!,

Jeg har loggført ja. Brukte en oppskrift på pale ale i moderne hjemmebrygging som gutta på Vin og Bar anfefalte.

5kg pale malt 140gr crystal malt. Mesket på 66C i 60 minutter(kan ha vært litt høyere temp innimellom da jeg sleit med styringingen med BM30)
Nottingham alegjær. 30gr Chinook humle i 60 min, 30gr cascage i 10 min, 30gr Cascade i 2 min.

Jeg endte opp med kun 16 liter på grunn av trøbbel med temp under mesking, så jeg måtte koke bort endel for å komme fram til en OG på 1052. tilslutt endte brygget på 1013
Jeg var nazi med hygiene, desinfiserte ALT med starsan etter alle kunstens regler. Glemte å nevne gjæringstemp, det har gjæret i boden på Ca 22C noe som er godt innenfor gjærens spec.

Skjønner ikke hva som er gjort galt nå, men det smaker "hjemmebrygg" som bestemort gjorde med sirup, vann og bakegjær i gamledager. Har bare lyst å få det til en gang for å få tilbake motivasjonen for denne hobbyen, men jeg begynner helt ærlig å gi litt opp. :nosmile:
 
Når du sier 22 °C, mener du da målt i rommet eller i selve ølet? Det kan godt bli opp mot 5 °C varmere i selve ølet under stormgjæringen enn det er i rommet rundt, og en såpass høy temperatur er nok ikke bra for gjæren.
 
Takker for svar!

Godt spørsmål Gahr. Jeg var usikker på tempen i ølet, men jeg har et nytt brygg som stormgjærer nå på akkurat samme sted. Det var 20C i rommet og 24C i ølet.
Er det for høy temp selvom det strengt tatt er innnenfor gjærets specs?

Dette ølet er helt ferskt, men dette har skjedd meg med alle bryggene mine uavhengig av lagring.
Jeg trodde kanskje det hadde med flaskene å gjøre derfor kjøpte jeg fat, men heller ikke det har hjulpet noe særlig. Det er nesten umulig å beskrive den ufine smaken.
Ved hvilken temperatur lagrer dere?

Tappeanlegget mitt er kjøpt fra BevTech av typen de leier ut til pub/barer med kjølecoiler inne i en "isbank" og ikke Kegarator-typen, det må derfor stå i romtemperatur, dette gir jo ingen bismak når jeg kjøper øl fra bryggerier så jeg kan ikke skjønne at det skal være problemet?

Takker for all hjelp og tips jeg får.
 
18C romtemperatur eller mer synes jeg kan bli litt mye for nottingham
Foretrekker rundt 16C romtemp når det gjelder den gjæra
 
Tilbake
Topp