Trenger litt hjelp

Hei.
Har kun erfaring fra ekstraktsett/kit og tenkte jeg skulle ta ett steg videre. Planen var å koke opp 1,5 kg uhumlet maltekstrakt (lys og/eller amber) fra Vestbrygg, blande i humle under koking, blande i 0,5 kg spraymalt og Us-05 rehydrert tørrgjær.

Det jeg lurer på er:
Hvor mye vann skal jeg koke det opp i?
Skal spraymalten i når det helles over i gjæringskaret?
Hvor mye skal totalinnholdet i gjæringskaret være? 10 liter?
Humle... Skal den i humlepose? Hvor mye til hvilke tider osv. Vet det ikke er fasitsvar på dette, men tar gjerne i mot tips slik at det ikke blir mislykket. Har tenkt litt på ett lyst sommerøl, hvilke humletyper passer til dette? Til Amber Ale?

Tenkte å lage to batcher nå til helgen og sikkert noen flere etter det også, så det er bare å komme med humletips.
 
Sist redigert:
Koking: kok alt ekstraktet samtidig. Ekstraktet MÅ kokes!

Volum: Kommer an på hva du vil lage.

10 liter totalvolum gir OG 1.061
12 liter gir OG 1.051
15 liter gir OG 1.041.

For en enkel amber/apa (avhengig av ekstraktproduktet): Gå for 12 liter totalt og humle med feks 10 g Centennial i 60 min, 10 g Cascade + 10 g Centennial i 10 min og 10 g Cascade + 10 g Centennial i 0 min (dvs når du skrur av).

Du trenger ikke humlepose.
 
Sist redigert:
Ok, takk for svar. Prøver denne som en av de to jeg lager til helgen.

"kok alt ekstraktet samtidig. Ekstraktet MÅ kokes" mener du da at jeg skal koke spraymalten også? Har det noe å si hvor mye vann jeg koker det sammen med?

Flere humletips?
 
Ja! Tørr maltekstrakt skal også kokes. Den er ikke steril. Mengden vann har ikke så mye å si, men du koker det jo typisk sammen med den flytende ekstrakten. Avhengig av hvor hardt du koker vil det fordampe en del vann. Jeg vet ikke hvordan oppsettet ditt er, men du kan feks. koke alt ekstraktet (inkl. spraymalten) i et volum som totalt er 14 liter. Etter 60 min vil nok 2 liter ha fordampet. Du kan også koke i litt mindre vann, feks totalt 8 liter, så tilsette vann etter ferdig kok så du har totalt 12 liter. (Da blir ølet litt mindre bittert, men ikke så mye.)

Vet ikke hva slags humletips du er ute etter ... Forslaget jeg gav smaker skikkelig godt! :) Men sikkert mange her som har andre forslag og meninger.

For en annen amerikansk variant, bytt ut Cascade med Amarillo.

For å oppsummere:

Ha all ekstrakten i en kjele som rommer 20 liter (så det ikke koker over). Tilsett vann så det er totalt 14 liter. Kok opp, og pass på at det ikke koker over. Vent til det verste skummet har lagt seg, så setter du på timeren. Tilsett:

10 g Centennial (60 min)
10 g Centennial + 10 g Cascade (10 min)
10 g Centennial + 10 g Cascade (0 min)

Skru av og kjøl ned. Ikke vær redd for å helle noe av humlen over i gjæringskaret, men unngå det meste.

Engelsk variant:

15 g East Kent Goldings (60 min)
10 g East Kent Goldings (10 min)
10 g East Kent Goldings (0 min)

Antar 6 % alfasyre på EKG, 10 % på Centennial, 6.5 % på Cascade. (Om dette ikke sier deg noe, så er det ikke så farlig.)
 
I dag var de ferdig etter 14 dager på flaske og det ble kjempebra! Takk igjen.

Den med C og C hadde en skikkelig besk ettersmak etter 9 eller 10 dager. Da smakte det ikke bra i det hele tatt. Ettersmaken var en ekstremversjon ettersmaken på noen Grans. Ble skikkelig overrasket i dag da usmaken var helt borte. Knallgod!

Dersom jeg lager den igjen så tar jeg litt mer humle i EKG varianten, men den var absolutt god og en fin erfaring.
 
Tilbake
Topp