Trenger nybegynnerhjelp for å unngå generaltabber

Jeg har gått til innkjøp av en:
Muntons, Connoisseurs Range  Wheat Beer "pakke". Mannen bak disken ba meg om å kjøpe en annen gjær siden det var hveteøl jeg skulle brygge. Gjæren er av typen Danstar "Munich brewing yeast"

I bruksanvisningen står det at det kun skal gjære i 4-6 dager, mens når jeg ser her på forumet så snakkes det om gjæring i 1-2 uker. Hydrometeret skal til slutt vise 1008 når det er ferdig står det i instruksjonene


Er dette fordi det er noe spesielt med akkurat hveteøl?

Når vet jeg at brygget har kommet ned til riktig "tykkelse".
Noen sier at jeg skal måle hver dag for å se om brygget er klart, men dette krever at jeg åpner lokket av gjæringskaret og slipper ut trykket (co) som har lagt seg på toppen av karet. Er dette noen heldig løsning?


Det er første gangen jeg skal brygge og har tenkt å følge guiden "Bedre instrukser for brygging fra ølsett"
men til hvilken grad kan jeg forvente å kunne lage et GODT øl ut av et slikt ølsett?
 
Gjæringen er nok over innen 3–4 dager, men ølet bør stå en stund etter, så gjæren får ryddet opp etter seg og fallt til bunns. Hva hydrometeret kommer til å vise til slutt kommer an på flere faktorer, så ikke bry deg om å treffe nøyaktig – jeg vil i grunnen si at det er unødvendig å måle, så lenge du er sikker på at gjæringen har forløpt riktig (uten brå temperaturfall). Pass på rensligheten, så bør det gå bra.
 
HelgeH skrev:
men til hvilken grad kan jeg forvente å kunne lage et GODT øl ut av et slikt ølsett?

Jeg og en kompis startet, som mange andre, med ølsett, men da med maltekstrakt (spraymalt) i tillegg for å oppnå en alkoholprosent på 4,5-5, og vi ble overrasket over at det smakte såpass godt på første forsøk :) Det ble to absolutt vellykkede brygg til med ølsett før vi gikk over til uhumlet ekstrakt med spesialmalt og humle. Nå, over ett år senere, brygger vi fortsatt på ekstrakt, men skal over på mesking etterhvert, så snart vi får skaffet det vi trenger av utstyr.

Det viktigste er å komme seg i gang, prøve (og kanskje feile) litt, og det kan kanskje være lurt å starte enkelt før man gjør det mer avansert. Vi lagde altså ølsett med ekstra spraymalt, og så brukte vi flytende gjær i stedet for den som fulgte med settene. Vi gjorde det enkelt, og helte ølsettet rett i gjæringsbøtta, balanserte med kokt vann fra vannkoker og kaldt vann fra springen til rett gjæringstemperatur, tilsatte gjær og lot det gjære i to uker. Dette fungerte fint for oss, men vi var også veldig påpasselige med renhold. Alt som skulle i kontakt med vørteren ble vasket i klor og skylt godt etterpå.

Lykke til med en utrolig fengende og morsom hobby :)
 
Pleier selv å la dunken stå i 10-14 dager på overgjær. Det er helt unødvendig å måle hver dag, for hver gang du tar av lokket slipper du litt ulumskheter til i brygget og det kan være skadelig. La lokket stå på til brygget skal flaskes, spray kanten rundt og hender med Starsan før du tar av lokket, så er du en mulighet unna en infeksjon.
 
Tilbake
Topp