Trenger oppskrift til ett lettdrikkelig lyst øl

Hei!

Er rimelig ny brygger og er selv svært glad i mørke tunge øl med mye smak. Har laget noen få batcher med IPA (ekstraktboks), Porter og Julestout (whole grain). Har dog ei kone og svigermor som er i den motsatte enden og vil helst ha Tuborg lite etc. For å blidgjøre og skaffe meg noen konepoeng lurer jeg derfor på om noen har en oppskrift på ett lettdrikkelig øl med god smak og som ikke er preget av gjærsmak. Har tenkt på Kölsch, men lurer på om det er andre typer der ute som også kan passe. Ser for meg å lage nå og la det lagres til sommeren. Noen som har tips?

Takk for tips! Den skal jeg prøve og sette i løpet av helga. Så veldig enkel ut, men vil ha ca 5 % alkohol. Om jeg hiver i en ca halv kg med spraymalt i 25 liters batch, så er jeg omtrent i mål?

Er dog spent hvor lenge den kan lagres...

Takk!

Da blir det en Danish lager i frysebksen på 11 grader og en batch av JEG sitt forslag. Har kjøpt ingrediensene, men fikk ikke tak i rett gjær, dvs Nottingham ble byttet ut med Safa-ale s05 US, og 2042 med Saflager w-34/70. Vil dette ha mye og si? Han ansatte jeg kjøpte av sa at begge ville være gode ertattere... Har akkurat malt opp JEG sin oppskrift, maler Danish lager i morgen... :)

Merk at det ikke er min oppskrift, men en jeg tilpasset mitt oppsett og "metrifiserte".

Har selv handlet inn til denne. Ble kvernet fredag but still no brew :(

Tilbake
Topp