Trenger tips om grundig vasking

Er på jakt etter ett varmelement med en varmekapasitet på rundt 3500W, skal helst være i rustfritt stål, tenkte meg 316SS eller lignende.

Lurer også på om noen har noe tips for å få vaska ut guffe og urenheter i fra diverse rustfrie rør som har blitt brukt i meierisammenheng, er kjekt vis vaskemiddelet tar eventuelle oljerester også. Jeg har sirkulasjonspumpe, så det skulle ikke være noe problem å la ei varm blanding av vann og dertil egnet vaskemiddel sirkulere i systemet.
 
Hei Haaken! Et lite tips: sett 'ønskes kjøpt'-annonsen i 'Kjøp og salg av utstyr og råvarer' nederst på forumet, så slipper man å forholde seg til to svært ulike ting i samme tråd. ;)

Så over til vasketips.

Hvis du vil ta knekken på alt som engang har vært 'levende', i form av dyr, planter eller rester derav (her -> melk), bruk ordentlig lut. Det tar knekken på alt. Det er helt topp at du har en pumpe slik at du kan pumpe en lutblanding gjennom alle rør uten å måtte gjøre noe selv utover dette.

For å lage en lutblanding så kan du gjerne bruke 'kaustisk soda', noe som selges i vanlige dagligvarebutikker:

kaustik.jpg


Etiketten var annerledes sist jeg kjøpte, men flasken ser/så ut som en vanlig Plumbo-flaske. Koster ca 30 kr. Bruk ca 2 dl av dette pulveret i 5 liter lunkent til håndvarmt vann og sirkuler til det blir rent i rørene. Dette kan ta alt fra 10 minutter til mye lengre. Pump væsken også gjerne motsatt vei i en liten stund. Så tømmer du alle rørene for denne væsken og kobler til springen. La springvann renne igjennom i over en halv time. Ikke la det renne rett igjennom, vannet må ha kontakt med alle overflater hele tiden.

Bruk lukkede vernebriller, hansker og gamle klær, luten spiser opp alt, også deg! Etter bruk kan du gjerne oppbevare lutblandingen i en dunk for så å bruke det igjen ved en neste anledning. Hvis du da skal bruke det for vaske og desinfisere utstyr, tilsett klor, ca 1-4 dl. Dersom dunken oppbevares lukket så kan du bruke væsken om og om igjen en god del ganger.
 
http://www.lilleborgprofesjonell.no...0:0&MainLeft_5519=5524:17817::1:5525:1:::0:0
Er iallefall det som brukes til vask av melkeanlegg,tar melkerester og proteiner samt at det definsiserer.. Er også biologisk nedbrytbart og godkjent av tine. Påvirker ikke rustfritt stål ( 304SS ), aluminium,glass og plast.. Tærer jærn.
Har mer tro på det der en å drive å sirkulere varm lutoppløsning.

Felleskjøpet har den varen, til den kjekke pris av 479 kroner for ei ti kilos bøtte.
 
Jeg er i databladet at varen til Lilleborg også er en slags lut. Så det vil nok duge det også :). Men jeg ville fremdeles skylt meget godt etter bruk.
 
Jeg bruker bare M.I.M.,og er kjempefornøyd med resultatene. En arbeidskamerat som har vært bonde påstår at det ikke trengs å skylles, det var litt av vitsen med å bruke det på melkeanlegg, for det var mer bakterier i skyllevannet. Men jeg skyller nå allikevel.
 
Jeg bruker bare M.I.M.,og er kjempefornøyd med resultatene. En arbeidskamerat som har vært bonde påstår at det ikke trengs å skylles, det var litt av vitsen med å bruke det på melkeanlegg, for det var mer bakterier i skyllevannet. Men jeg skyller nå allikevel.

De lar en svamp bli sugd gjennom røranlegget som dermed fjerner rester av rensemidel, noe som blir det samme som å la det renne helt av seg, (sette flsken på hodet)

Men disse rensemidlene er sikkert mye billigere så jeg blir nok å prøve jeg og.
Oddvar
 
odemmo skrev:
De lar en svamp bli sugd gjennom røranlegget som dermed fjerner rester av rensemidel, noe som blir det samme som å la det renne helt av seg, (sette flsken på hodet)

Men disse rensemidlene er sikkert mye billigere så jeg blir nok å prøve jeg og.
Oddvar

Sorry Oddvar, men jeg syntes å lese "sette fisken på hodet".... Så litt komisk ut  ;D

Meierier har i alle fall ekstreme hensyn å ta når det gjelder hygiene enda strengere enn bryggeriene vil jeg tro... En bakterie kan vel ødelegge for mye mye melk og andre melkeprodukter?
 
Tilbake
Topp