Trippel eksperiment med bruk av fremdyrket gjær fra flaske

Hei,

Jeg har gjort et lite eksperiment med å brygge 4,5 liter med trippel der jeg brukte gjær som ble dyrket frem fra en flaske Westmalle. Enkel oppskrift: 84 % pils malt, 16 % sukker. OG var på 1082. Men FG er nede i 1004.

Har sett på andre trippel oppskrifter og ser sjelden en slik lav FG. Kan det bety en eller annen infeksjon? Smakte akkurat på brygget (nettopp ferdig gjæret) og det er ingen bismaker slik jeg kan kjenne det nå (men ble kanskje vel sterk på alkohol…).

Skal selvfølgelig flaske brygget, men er litt usikker på hva jeg kan vente med at dette fremover….

Noen tanker?

Hilsen, tommy

I følge Stan Hieronymus, så ligger FG på en Westmalle på 1008 :http://www.brewlikeamonk.com/?p=113.
Det ser ut til at du ligger i nærheten av originalen 1081-1008, så det trenger ikke bety at det er infisert. Skulle anta at mesketemperaturen også har endel å si for resultatet.
Jeg har ogå brygget en trippel hvor jeg brukte White Labs WL530 gjær, og den endte  på 1078-1005 FG. Mesket på 48 grader 20 min, 65 grader i 60 min og 78 grader i 15 min.

Var noe lav FG, spesielt med så høy OG....men vil ikke spekulere i årsaken til dette, trenger ikke være noe galt men kombinasjonen mye alkohol og lav FG kan lett gi litt "flybensin" preg.
Det jeg egentlig ville kommentere var det å dyrke opp gjær fra Westmalle tvilsomt vil gi "Westmalle" øl, ettersom gjæren som benyttes til karbonering på flasken ikke er den samme gjæren som ølet gjæres med.

Espen Unnvik skrev:
Var noe lav FG, spesielt med så høy OG....men vil ikke spekulere i årsaken til dette, trenger ikke være noe galt men kombinasjonen mye alkohol og lav FG kan lett gi litt "flybensin" preg.
Det jeg egentlig ville kommentere var det å dyrke opp gjær fra Westmalle tvilsomt vil gi "Westmalle" øl, ettersom gjæren som benyttes til karbonering på flasken ikke er den samme gjæren som ølet gjæres med.

Hei,

Takk for svar!

Jeg undersøkte faktisk dette med at gjær til karbonering ikke er den samme som øllet gjæres med. Ifølge boken "Clone Brews" (fra 2010) så anbefales blant annet Westmalle, Chimay og Orval til dette da samme gjær i følge forfatterne brukes til å gjære øllet med og til å karbonere med...Men helt enig at dette er noe man bør tenke på hvis man skal dyrke frem gjær fra flaske.

Hilsen, tommy 

Tommy_1977 skrev:
Espen Unnvik skrev:

Hei,

Takk for svar!

Jeg undersøkte faktisk dette med at gjær til karbonering ikke er den samme som øllet gjæres med. Ifølge boken "Clone Brews" (fra 2010) så anbefales blant annet Westmalle, Chimay og Orval til dette da samme gjær i følge forfatterne brukes til å gjære øllet med og til å karbonere med...Men helt enig at dette er noe man bør tenke på hvis man skal dyrke frem gjær fra flaske.

Hilsen, tommy 

Flott ! da får vi håpe kilden har rett og at gjæren er OK.  :skitbra:

Tilbake
Topp