Tropical Pils

Med fare for å få mange kommentarer på at jeg heller burde lage tsjekkisk pils eller humledreven ale, så sier jeg før de kommer at . . .det har jeg gjort og mestret og er strålende fornøyd. . ...:)

Her er greia: Har en kompis som digger ølen fra Kanariøyene som heter Tropical. Han vokste nemlig opp der og ble "flasket" på den ølen, og nå vil han at jeg skal lage den for han . .

Jeg har selv smakt den for mange år siden, men husker ikke helt. Etter noen beskrivelser jeg har funnet diverse steder, bla untappd så skal det være litt "kropp" i den, den skal være ganske søt og lite bitterhet. Dette leder meg jo inn på tanken Sol og Corona, men iflg beskrivelsene høres det ut som om det er litt mer "body" i den, og at den oppleves som "søt". Den har kritthvitt skum, noe som kanskje tyder på at det kan være litt hvetemalt i den. . .Det kan selvsagt være ris i den, men da ville den kanskje ikke vært "søt" som det beskrives. At man beskriver den som "søt" kan jo være pga manglende bitterhet. ?

Noen her inne som har smakt denne ? Noen tips på oppskrift ?

Min foreløpige gjetning på oppskrift ca 23l:
3 kg pilsnermalt
200g carapils
500g hvetemalt
*********************
10g magnum@60
10g hersbrucker@30

4,7 alc.vol
ibu 17
ebc 6

Noen forslag her inne ?


51662a8f8a6d31f9c837336aa655f935.jpg
 
Jeg nærmest druknet i denne i fjor sommer. Lite farge men helt innafor alko prosent, og gjetter på en skinny mesk med en dash sukker eller mais. Kunne ikke registrere noe aroma humle.
 
nei tenkte mer på at det er lite malt, ref farge, evnt at den utvannes senere. Så kompenseres det med mais, ris, sukker eller noe annet nøytralt.
 
Ja . . da blir det omtrent som Corona eller Sol i tilfelle. Bare leste på hjemmesiden deres at de kun brukte 100% naturlige ingredienser, men det betyr ikke akkurat Renhetsloven av 1516. . hehe. . .Siden jeg ikke husker smaken, og ser beskrivelsen som at den har litt "body" at den kanskje ikke hadde mye slike tilsetninger. . Personlig liker jeg øl med litt mer flylde, men denne skal brygges til en kompis som fortsatt er der at øl=pils :-( . .hehe Takk for tipsene :)
 
Jeg har sett de har solgt denne på Gulating avd. Lørenskog. Kanskje de har den på Gulating i Larvik, så får du mulighet til å smake selv? Har drukket denne på Gran Canaria og mener å huske at den ikke smakte så mye.. :)
 
nei tenkte mer på at det er lite malt, ref farge, evnt at den utvannes senere. Så kompenseres det med mais, ris, sukker eller noe annet nøytralt.
Apropos et "adjunkt" eller tilsettning i denne ølen. Det kan være honning, faktisk. De bruker masse lokal honning til mye der, inkludert en type rum som er laget på honning "Ron de Miel" (betyr honning-rum" Kan kanskje også forklare beskrivelsen på "sødme" men vet ikke hvor mye av sukkerstoffene i honning som er "spisbare" for gjæren . . .
 
Honning er veldig gjærbart, så det bidrar nok ikke med søthet. Snarere en lett tørrhet. Gir en rundere smak enn rent sukker. Kan være en spennende tilsetning hvis du mesker denne litt høyt, f.eks 67-68 grader. Tilsettes i kok. Ellers synes jeg oppskriften ser fin ut. Bør kunne bli en lettdrukken pils, og kanskje bedre enn ”originalen” også.
 
Med fare for å få mange kommentarer på at jeg heller burde lage tsjekkisk pils eller humledreven ale, så sier jeg før de kommer at . . .det har jeg gjort og mestret og er strålende fornøyd. . ...:)

Her er greia: Har en kompis som digger ølen fra Kanariøyene som heter Tropical. Han vokste nemlig opp der og ble "flasket" på den ølen, og nå vil han at jeg skal lage den for han . .

Jeg har selv smakt den for mange år siden, men husker ikke helt. Etter noen beskrivelser jeg har funnet diverse steder, bla untappd så skal det være litt "kropp" i den, den skal være ganske søt og lite bitterhet. Dette leder meg jo inn på tanken Sol og Corona, men iflg beskrivelsene høres det ut som om det er litt mer "body" i den, og at den oppleves som "søt". Den har kritthvitt skum, noe som kanskje tyder på at det kan være litt hvetemalt i den. . .Det kan selvsagt være ris i den, men da ville den kanskje ikke vært "søt" som det beskrives. At man beskriver den som "søt" kan jo være pga manglende bitterhet. ?

Noen her inne som har smakt denne ? Noen tips på oppskrift ?

Min foreløpige gjetning på oppskrift ca 23l:
3 kg pilsnermalt
200g carapils
500g hvetemalt
*********************
10g magnum@60
10g hersbrucker@30

4,7 alc.vol
ibu 17
ebc 6

Noen forslag her inne ?


51662a8f8a6d31f9c837336aa655f935.jpg

Gammel post dette, men ble det forsøkt brygget? Fant du evt en annen oppskrift?
 
Tilbake
Topp