Trykk på fat under lagering.

Er det noen matematikere her inne som kan vise meg hvordan enkelt "ballparke" trykkfallet man vil få i et fat når man senker temperaturen?

Jeg lurer på hvor stor trykkfall jeg får fra jeg er ferdig gjæret en lager til når lageren er nede på ca 0 grader.

Grunnen til at jeg spør er at jeg frykter at lokket vil miste forsegling, vet ikke hvis det er noe å bekymre meg for, så hvis det ikke er det, så trenger jeg ingen utregning forsåvidt..
 
Er det noen matematikere her inne som kan vise meg hvordan enkelt "ballparke" trykkfallet man vil få i et fat når man senker temperaturen?

Jeg lurer på hvor stor trykkfall jeg får fra jeg er ferdig gjæret en lager til når lageren er nede på ca 0 grader.

Grunnen til at jeg spør er at jeg frykter at lokket vil miste forsegling, vet ikke hvis det er noe å bekymre meg for, så hvis det ikke er det, så trenger jeg ingen utregning forsåvidt..

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men kan du ikke bare gi en dose CO2 via gass inn før du starter senking av temperaturen?
Du mister jo LITT kontroll med hvor mye CO2 som er i fatet, men du er jo mer sikker på å ikke miste forseglingen.

Sent via Tapatalk
 
Har ikke svar på spørsmålet ditt, men kan du ikke bare gi en dose CO2 via gass inn før du starter senking av temperaturen?
Du mister jo LITT kontroll med hvor mye CO2 som er i fatet, men du er jo mer sikker på å ikke miste forseglingen.

Sent via Tapatalk

Joda, men jeg vil helst ikke ha mer co2 enn nødvendig ved lagering grunnet potensiell autolyse og hemmet gjæraktivitet. Gjær er jo ikke så veldig glad i trykk. Tråden kommer vel kanskje til å handle om dette tenker jeg nå, enn en utrenging, dårlig topic.
 
Er det noen matematikere her inne som kan vise meg hvordan enkelt "ballparke" trykkfallet man vil få i et fat når man senker temperaturen?

Jeg lurer på hvor stor trykkfall jeg får fra jeg er ferdig gjæret en lager til når lageren er nede på ca 0 grader.

Grunnen til at jeg spør er at jeg frykter at lokket vil miste forsegling, vet ikke hvis det er noe å bekymre meg for, så hvis det ikke er det, så trenger jeg ingen utregning forsåvidt..
Kan vel bruke en forenklet utgave av den ideelle gassloven. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_gas_law

Antatt at volumet gass er likt, burde dette være en grei tilnærming:

P etter = (P før * Temp etter) / (Temp før)

Temp i kelvin. Tar dog ikke høyde for at co2 får høyere løsbarhet i ølet ved lavere temp..

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp