Trykkfermentering i varmtvannsbereder

Er det noen som har laget trykkfermenteringstanker av varmtvannsbereder her inne? Noen pros and cons? Noen som har bilder av et vellykket opplegg?
 
Ja, av en 100 liter, litt jobb med lodding av 4" triclamp og div, men fin og arti jobb.
Men må finne på noe for å holde ned ajæringstemp, blir fort høy med 100 liter.
Har ikke bilder her.
 
Det jeg tenkte på var 150-200 literstanker. Jeg har en plan om å bruke tig og 6" triclamp. I triclamplokket hadde jeg tenkt å lage gjenger til ball lock og overtrykksventil. Kanskje også sveise på en overgang fra 4" til 2" triclamp i bunnen slik at det går an å ta ut en del av gjærkaka.
Hvordan har du gjort det med de eksisterende rørene som er i tanken? Hva brukte du for å få den ren innvendig?
 
Jeg loddet for å slippe porer etter sveisingen og å slippe å bruke flinke sveisere som trenges ellers.
I bunnen er det bare en sveisefri (men loddet) 1" triklamp, samme i 4" lokket, 6" fikk jeg ikke tak i da så det ble 4 som er minimum med tanke på vask. I lokk og bunn setter jeg på X eller T så jeg kan sett på hva jeg vil av koblinger.
Etter at ølet er tappet setter jeg på egenkonstruert vaskespindel som vørtpumpen får satt i sving med vaskevannet.
Men først må tanken rengjøres med fosforsyre eller saltsyre.
Dette er ikke en konetank med lett avtrapping av gjær, men mye billiger. :)
 
Jeg har kjøpt meg Tig, så jeg tror sveisingen skal gå som en lek med bakgass og trening :) Hvor mye trub vil det være fra 150 liter vørter som omdannes til øl? Det er jo ikke noe problem å gjøre denne høyere, så jeg kan jo sette på f.ex 8" triclamp i bunn og redusere denne ned til 2" eller mindre.. da vil man jo få en grei "kon" for å samle opp trub..
 
Hvor får du så store triclamper, jeg fikk aldri større enn 4" fra ebayen.
Truben ligger over hele den 50 cm store bunnflaten, jeg har bare 2 brygg så noe tall har jeg ikke ennå.
Menmdet er jo flere her på forumet som gjærer i beredere, husker bare ikke navnene nå
 
På aliexpress finner du det som du måtte ønske :)

Hos denne butikken ser det ut til at du får helt opp i noe som kan være 9 eller 10"

Du får se om du finner no bilder etterhvert slik at jeg kan bli inspirert :) Foreløbig så sitter jeg med alt i hodet, men jeg tenkte å tegne ned ideene etterhvert.
 
*Bruker 120 liter vv tank.
Har sveiset inn 2 stk. 1/2" ventiler i toppen.den ene står på et rør som går nesten ned til bunn for avtapping og den andre for co2 ..
I bunn har vi sveiset inne en 1,5" Tri clamp med lokk for avtapping av gjær etter tanken er tømt,har en dykkpumpe vi setter tanken på for vasking igjennom Tri clampen i bunn..*

Begge Ventilene er i toppen på grunn av at tanken står i et kjøleskap..*


-TazzaT skrev dette for noen år siden.
Om han brukte trykk vet jeg ikke.
 
Hos denne butikken ser det ut til at du får helt opp i noe som kan være 9 eller 10"

Du får se om du finner no bilder etterhvert slik at jeg kan bli inspirert :) Foreløbig så sitter jeg med alt i hodet, men jeg tenkte å tegne ned ideene etterhvert.

Gikk for den siste, hullsag og bor har jeg, så får jeg inn både hele hånda og kjølerør.
Bilder, lite nytte i dem men jeg brygger ikke igjen før nermere 17.mai så det blir da.
 
Gikk for den siste, hullsag og bor har jeg, så får jeg inn både hele hånda og kjølerør.
Bilder, lite nytte i dem men jeg brygger ikke igjen før nermere 17.mai så det blir da.
Har du hullsag til så store dim som går i rustfritt? Jeg lurer litt på å lage tre tanker til gjæring og kanskje sju til oppbevaring av øl som venter på fatplass.. Under overføring av øl så tenker jeg på å vakuumere tanken før jeg purger med CO2. Jeg vet ikke om dette høres fornuftig ut eller ikke, men jeg skulle tro at tanken skulle klare å motstå implodering?
 
Har du hullsag til så store dim som går i rustfritt? Jeg lurer litt på å lage tre tanker til gjæring og kanskje sju til oppbevaring av øl som venter på fatplass.. Under overføring av øl så tenker jeg på å vakuumere tanken før jeg purger med CO2. Jeg vet ikke om dette høres fornuftig ut eller ikke, men jeg skulle tro at tanken skulle klare å motstå implodering?
Bruker stikksag på de store.
Implodere gjør den ikke men start nå enkelt først, evt fyll med starsan som du presser ut med co2, kanskje co2 fra gjæringen av det første ølet.
Får du så lett tak i VVBer, syns jeg har flaks hver gang jeg får en.
 
Jeg har tenkt på starsan, men det er 150 liter som skal handteres, så da må jeg ha en egen tank bare til denne starsanoperasjonen. Hva slags stikksagblad bruker du? Må vel sage sakte da?
Det er ikke noe problem å få tak i VVB`er på avfallshåndtering eller hos rørlegger her i distriktet iallefall. Her er nok plenty av naboer som kvitter seg med eldre typer også.
 
Hvordan vil det være å trykke ut vann med CO2, for så å kjøre starsan med sprayball (blande ut starsan i kokt vann og kanskje også karbonere dette for å få minst mulig oksygeneksponering) i lukket tank?
 
Jeg har tenkt på starsan, men det er 150 liter som skal handteres, så da må jeg ha en egen tank bare til denne starsanoperasjonen. Hva slags stikksagblad bruker du? Må vel sage sakte da?
Det er ikke noe problem å få tak i VVB`er på avfallshåndtering eller hos rørlegger her i distriktet iallefall. Her er nok plenty av naboer som kvitter seg med eldre typer også.

Fintannet metallblad med moderat fart, tar litt tid men er overkommelig i en lunchpause.
 
Tilbake
Topp