Tsjekkisk pils

Som fersk ølbrygger har jeg funnet svar på mye her på forumet,veldig bra.Har akkurat smakt på en Tsjekkisk  pils som jeg brygget for 2 mnd siden.Var litt spent på kullsyreinnholdet ,da jeg satt den litt for kaldt til karbonering.Jeg flytta den inn i stua i 14 dager etter at den hadde stått i kjeller på ca 10 grader.Den var ikke direkte flat nå men jeg veit ikke helt om det skal være mye kullsyre i denne .Smaken var mye malt men jeg sliter med å få skum,noen tips???
Brukte Bøhmisk pilsnermalt,carabohemian,og carapils.humla var bare saazblomst.Noen som har erfaring med Tsjekker :amen:
 
Med for lite CO2 vil den selvsagt ikke lage så mye skum, og mye maltsmak (søtt øl?) kan vel tyde på at den ikke er ferdig karbonert. Det er lurt å karbonere varmere enn ved normal gjæringstemperatur med pils. Om skummet kollapser fort er det derimot ofte gjæringen som har skylden, enten for høy temperatur (særlig i starten av gjæringen) eller for lite gjær, som begge fører til fuselalkoholer.
 
Du sier ingenting om mengde karboneringssukker. Det kan også hende du må ha litt mer tid, eller sette opp temperaturen enda litt.
 
Jeg bruker en sukkerbit pr  0,33 flaske.Det har fungert greit til nå.Har det noe for seg å sette flaskene på 20 grader nå,eller er det for seint,siden de alt har vært i kjøleskapet?
 
Takker og bukker.Flaskene er på vei opp på badet .Der er det ihvertfall varmt nok nå. :yes:  :skitbra:
 
Bare ikke gå helt bananas :) Rundt 23-25 holder lenge, og ikke sett flaskene rett på gulvet, da kan det bli vel varmt til dine små venner.
 
Tilbake
Topp