Tur til england - innkjøpshjelp

ludde

Norbrygg-medlem
Heisan alle sammen, jeg skal på tur til england neste uke og tenkte jeg skulle svippe innom et sted og få med meg noe ingredienser hjem igjen. Som dere kanskje har sett av tidligere innlegg holder jeg på å mekke eget bryggeri av varmtvannsberedere. Jeg er forsåvidt godt igang, men kan nok ikke sette det første brygget på et par måneder enda :D.

Det jeg ønsker å lage i første omgang er et mørkt, fyldig øl (juleøl kanskje) og et pilsneraktig øl...
Jeg satser på 30l batcher, selv om kokekjelen tar ca 100l.
Kan noen hjelpe meg med å finne utav hva, og hvor mye, som er hensiktsmessig å ta med seg tilbake fra england. Har sett på et par oppskrifter her, men tenkte at jeg kunne få litt tips på hva jeg kanskje burde starte med.

Du sier ikke om du har med bil på turen - hvis du ikke har det, er det nok mindre aktuelt å ta med malt i noen mengder, mens du derimot får med en god del HUMLE i en vanlig koffert. Du sier heller ikke hvor i England du skal - men hvis du drar innom denne butikken (som også er netthandel) i 22 Dale Road, Mutley ved Plymouth (Devon), treffer du ihvertfall hyggelige og hjelpsomme innehavere: http://www.hopshopuk.com Jeg ville kjøpt inn humletyper som de norske leverandørene kanskje ikke har, eksempelvis Bramling Cross, Motueka, Atlas, Aurora, Green Bullet, Pacific Gem, Pilgrim. Kanskje en gjærkultur eller to også?

Takk for svar, er nok ikke noe bil med på turen nei. Og jeg skal til Teeside, nærmere bestemt Stockton og Yarm... Aner ikke om det er noen butikker der, men regner med jeg kan få det levert til hotellet. Hvis jeg kjøper humle, hvor lenge kan dette lagres? Og, hvilke gjærkulturer er "greit" å ta med seg?

Vær oppmerksom på at jeg er helt fersk... Holder fortsatt på å finne utav hvordan alt henger sammen ;).

jeg og skal UK neste uke, nærmere bestemt london. uten bil, med liten koffert. kunne gjerne tenke meg noen forslag på interessante steder, der det går an å kjøpe forskjellig stæsj, feks driptray til beer engine.. kanskje litt gjær og humle også

tomv skrev:
jeg og skal UK neste uke, nærmere bestemt london. uten bil, med liten koffert. kunne gjerne tenke meg noen forslag på interessante steder, der det går an å kjøpe forskjellig stæsj, feks driptray til beer engine.. kanskje litt gjær og humle også

Hehe, jeg reiser med STOR koffert ;)

Nærmeste hjemmebryggerbutikker i forhold til Stockton er da disse:
Allans Home Brew Corner
6 Beaumont Road, Middlesbrough

Hop & Grape
117-119 North Road, Darlington

Home Brew Supplies
387 Elswick Road, Newcastle Upon Tyne

Har ikke vært innom noen av dem selv, men de burde ha et brukbart utvalg.

tomv, jeg kjenner ikke til noen oppegående hjemmebryggerbutikk sentralt i London. Men du finner flere ved å ta en kort togtur i omegnen:
Cheers Wine Making & Brewing Supplies
94 Priory Road, Sutton

Whytes Home Wine Equipment
2 Stompond Lane, Walton On Thames

Home Brew Direct Tel: 01708 780500
67-69 Park Lane, Hornchurch

ludde, jeg anbefaler at du begynner med en mørk ale (juleale, om du vil) og en lys ale, begge gjæret med Danstar Nottingham Ale Yeast (tørrgjær). Dette er kanskje ikke verdens mest spennende gjær, men den er til gjengjeld nesten "idiotsikker" i bruk. Og når du bruker malt og humle av god kvalitet (samt utviser god renslighet i alle ledd), er du nesten sikret velsmakende øl. Har du boka "Moderne hjemmebrygging" av Lars Bjørnstad og Espen A. Haavardsholm? Det er den de fleste begynner med. De har med noen greie oppskrifter også, prøv f.eks. Espens E.S.B., Primary Pale Ale eller American Pale Ale. Du kan gjerne eksperimentere med andre humletyper enn de oppgitte, men vær oppmerksom på forskjellige alfasyrenivå.

Flott, takk for info :D. Har den boken ja, står mye spennende i den. Får sette meg ned og se på oppskriftene og lage meg en handleliste :D.

Sist jeg var i London ringte jeg inn en bestillingsliste til Hop & Grape. Både gjær, humle, og noe spesialmalt. De sendte varene til hotellet. Ikke noe problem :)

Hop & Grape leverer GRATIS i nærområdet rundt Darlington (inntiil 10 miles). Stockton ligger antagelig innenfor denne grensen.
http://www.hopandgrape.co.uk

ludde skrev:
Hvis jeg kjøper humle, hvor lenge kan dette lagres? Og, hvilke gjærkulturer er "greit" å ta med seg?

Anbefaler å oppbevare humlen i tett forpakning i fryseboksen til du skal bruke den. Det er ihvertfall ikke noe problem å oppbevare den slik et års tid.

M.h.t. gjær har jeg jo allerede anbefalt tørrgjær som "begynnergjær", det går greit å oppbevare den et par måneder til du får bryggeriet ditt ferdig. Tørrgjæren rehydreres før bruk, men du trenger ikke lage starter.
Men hvis du heller vil hive deg på våtgjær, så vil nok også våtgjærpakker du kjøper i England nå være holdbare et par måneder i kjøleskapet. Du bør da lage starter før bruk, av spraymalt og vann. Hop & Grape fører White Labs våtgjær, utvalget er stort: http://www.hopandgrape.co.uk/catalog/catalog.asp?catid=WHI2195358 , eksempelvis bør WLP 001 (California Ale) være "safe" å bruke til det meste.

Tilbake
Topp