Tvangs karbonering

Hei, driver og gjør meg klar for første forsøk på tvangs karbonering og har lest et par artikler om emnet. I de stod det at det lønte seg å koble co2 på ut porten så gassen går ned stige røret og opp igjennom ølen. Stemmer det?

Må man da koble den smarte koblingen på gass linja, eller vil den grå også passe på ut "porten"?

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Stemmer ikke nei. Men om du juksekobler på denne måten er det fullt mulig du kan få en raskere karbonering. Overfylte et par fat i går, slik at gassrøret var nede i ølet. Og var veldig spent på det ølet.. Sjekka for moro om det var forskjell på de overfylte og de fornuftig fylte etter noen timer, og det var det. Det er helt klart at ølet der CO2 bobla ned i ølet hadde mer kullsyre enn de andre.
Mulig at å kjøre gass feil vei er et alternativ til risting for hurtigkarbonering. Det vil jo kunne sammenlignes med å "boble inn" O2 i vørter.
Men det enkleste er nok å gjøre ting riktig, og ta tiden til hjelp. Om du vil prøve det vil jeg anbefale en tilbakeslagsventil på gass slangen slik at du ikke fyller regulatoren med gass. Har montert en hendig liten Parker ventil på mitt oppsett, fordi jeg hadde en liggende. Funker flott, men pass på å få en som har et veldig lavt åpnetrykk, ellers vil det nok påvirke karboneringen negativt.

Tilbake
Topp