Tvangskarbonering for dummies

Jeg har lest ørten tråder, tabeller, om rulling, ulike metoder, temperaturer, blablabla. Jeg vil til og med påstå å være normalt oppegående, men jeg må likevel innrømme at jeg ikke helt får grepet på dette. Kan noen forklare meg - HELT ENKELT, STEP BY STEP - hvordan jeg tvangskarbonerer min APA på Corneliuisfat? Jeg trenger en enkel nybegynnermetode. Så kan jeg eksperimentere senere.

Jeg har 19 liter APA på et Cornelliusfat. Romtemperaturen er 10 grader. Ifølge tabellen til Lund Teknik, skal denne ha 2.2-2.7 CO2 vol. På 10 grader skal jeg ifølge tabellen sette på 1.1 bar for å få 2.4 vol.

Er følgende da riktig?
Koble ball-lock på inn-ventil
Åpne regulator slik at manometer for utløpstrykk viser 1.1 bar.
La stå i 1 uke
Stenge av CO2.
Koble på partykran, tappe øl
Etterfylle CO2 ved behov med ca 0.8 bar trykk.
 
Høres fornuftig ut det :)
Kan godt sjekke trykket de første døgnene, og påse at du holder 1.1 bar

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det meste er rett men det er ikke sikkert du er fornøyd etter en uke.
La ølet stå med samme trykk hele tiden, faren med det er at systemet ditt må være tett, evt. kan du da åpne for gass ofte som er flere ganger om dagen.

Bruker selv 2 bar ca. 3 dager
 
For dummies? Ok.

1: kjøl ned ølet til 1C, tapp på fat
2: finn en radio, slå den på
3: koble til gass inn på fatet, still regulatoren på 3 bar
4: snu fatet oppned*, rist fra side til side. Ha radioen passe høyt på så du kan høre nyansene i boblelyden fra fatet.
5: etter ca 1 låt (P3) merker du at boblelyden endrer seg (pitch). Rist litt til.
6: Snu fatet tilbake, koble fra gass, slå av radioen.
7: vent "noen" dager så kullsyren setter seg og ølet klarner/modner litt,
8: tapp deg en øl.
9: Hvis øllet er overkarbonert: slipp ut CO2 over litt tid. Underkarbonert: fyll mer CO2 over litt tid. Til det er sånn akkurat passe.

*) tilbakeslagsventil er en stor fordel, kjøp det med en gang hvis du ikke har det.
 
For dummies? Ok.

1: kjøl ned ølet til 1C, tapp på fat
2: finn en radio, slå den på
3: koble til gass inn på fatet, still regulatoren på 3 bar
4: snu fatet oppned*, rist fra side til side. Ha radioen passe høyt på så du kan høre nyansene i boblelyden fra fatet.
5: etter ca 1 låt (P3) merker du at boblelyden endrer seg (pitch). Rist litt til.
6: Snu fatet tilbake, koble fra gass, slå av radioen.
7: vent "noen" dager så kullsyren setter seg og ølet klarner/modner litt,
8: tapp deg en øl.
9: Hvis øllet er overkarbonert: slipp ut CO2 over litt tid. Underkarbonert: fyll mer CO2 over litt tid. Til det er sånn akkurat passe.

*) tilbakeslagsventil er en stor fordel, kjøp det med en gang hvis du ikke har det.

Du glemte punktet der du poengterer at fatet bør purges 3-7 ganger for å sikre at all denne rullekosen ikke lurer inn eventuelt oksygen og. :)
 
Ka tempratur du he fatet på når du bruka 2bar ?
Serveringstemperatur som er ca 7 grader for meg.
Ser at det forslåes rulling/risting, har og brukt det men det kreves litt erfaring for ikke og ende med overkarbonering.
Med mitt eksempel kan du uten videre tappe og skjekke etter 2 dager, 21/2, 3 dager osv.
 
Dårlig oppfølging fra meg som trådstarter her, men altså: Takk for mange gode tips!

Har noen oppfølgingsspørsmål, og først og fremst: purging? Hva innebærer det? Hvor viktig er det? Hvordan gjør jeg det på et corneliusfat?
 
Det er å få ut luft for å unngå oksydering.
Du kan etter og ha fylt fatet sette på CO2, dra i skkerhetsventilen for å slippe ut luft mens co2 strømmer inn til du tror det er nok, typisk sette på trykk, åpne ventilen, gjenta tre ganger,
eller kjøre co2 på UT ventilen (den sorte) og deretter fylle øl gjennom den.
Hvor nøye det er ? har ikke hatt oksydert øl.
 
Tilbake
Topp