erikraude
Norbrygg-medlem
Det kan hende hen gjorde, pappaperm er drepen for kognisjon, men jeg forsto det ikke, ihvertfall.Hvis du har et fat med gitt overflate er tia per liter konstant ja.
men du har færre liter. Derfor går det fortere
Beklager hvis jeg forklarer dårlig, men jeg syntes Tjt forklarte det ganske godt
La meg forsøke å oppsummere det jeg har så langt.
Den første påstanden som fikk meg til å stusse var at det ikke ville karboneres normalt med luft i headspace. Sånn jeg forsto det fordi det ville begrense mengden co2 i headspace, som førte til mindre kontakt mellom co2 og øl i overflata. Stemmer så langt?
Neste, som en videreføring av det, var at det var overflatekontakten mellom co2 og øl som førte til karbonering. Da trodde jeg at stor overflate ifht volum ville karbonere fortere enn en liten overflate.
Ut fra det slutta jeg at en niliter, som har dobbelt så stor overflate som en 19-liter ville karbonere raskere pr liter, ikke bare raskere fordi det var mindre øl å karbonere. Hvis det ikke stemmer skjønner jeg ikke at den første påstanden stemmer heller, altså at luft i headspace er et problem for karboneringstid.
Men som sagt, jeg har ikke snakka med voksne folk på dagtid på snart et halvt år. Det går skikkelig sakte i toppetasjen. Det er mye mulig at det er helt logisk, bare at jeg ikke ser det.