Hurtigere enn det lavere volumet tilsier, altså? Så hvis det tar to uker på en 19-liter tar det under én uke på en 10-liter? Det visste jeg ikke. Og hvis dette stemmer burde jeg jo antakelig slutte å fylle fatene mine helt opp, jeg har jo knapt overflate med gasskontakt i dem. Jaja, de blir karbonert på normert tid allikevel.Det er vel mengden CO2 i overflaten som spiller en rolle
Hvis det er mindre CO2 i kontaktflater til ølet vil det ta lengre tid før det taes opp
Derfor også mindre fat karbonerer hurtigere
Hurtigere enn det lavere volumet tilsier, altså? Så hvis det tar to uker på en 19-liter tar det under én uke på en 10-liter? Det visste jeg ikke. Og hvis dette stemmer burde jeg jo antakelig slutte å fylle fatene mine helt opp, jeg har jo knapt overflate med gasskontakt i dem. Jaja, de blir karbonert på normert tid allikevel.
Den er vel den samme, er ikke de små bare lavere?Kontaktflate, ikke volum
Den er vel den samme, er ikke de små bare lavere?
Ja, så da skulle man tro, gitt at det er kontaktflata som betyr noe, at de karbonerer på under halve tida for halvt volum? Noe sånt som tre dager på en niliter, kanskje?Nettopp, større kontaktflate per liter øl
Ja, så da skulle man tro, gitt at det er kontaktflata som betyr noe, at de karbonerer på under halve tida for halvt volum? Noe sånt som tre dager på en niliter, kanskje?
Og til trådstarter, sorry, dette spant helt ut.
Dobbelt så fort pr liter, eller akkurat samme tid pr liter, men dobbelt så fort som et dobbelt så stort fat?Ja, det går dobbelt så fort med små fat
Nå er jeg veldig spent om ts purga fatet eller ikke
Men det kan da ikke stemme med teorien om at det er kontaktflata som betyr noe?
- dobbelt så fort som et dobbelt så stort fat
Men det kan da ikke stemme med teorien om at det er kontaktflata som betyr noe?
Du dobler kontaktflata pr liter øl, og karbonerer på akkurat samme tid pr liter?
Ja, raskere pr liter, hvis det du sier stemmer. Men så sier du at det går dobbelt så fort som et dobbelt så stort fat, som betyr at det ikke går raskere pr liter. Der faller jeg av.Du har færre liter per kontaktflate areal. Da går det raskere ikke sant
Så det går ikke raskere pr liter? Tida pr liter er konstant uavhengig av forholdet volum/overflate?Jeg har ikke sagt at det går raskere per liter