Tvangskarbonering på corneliusfat

Det er vel mengden CO2 i overflaten som spiller en rolle
Hvis det er mindre CO2 i kontaktflater til ølet vil det ta lengre tid før det taes opp
Derfor også mindre fat karbonerer hurtigere
 
Det er vel mengden CO2 i overflaten som spiller en rolle
Hvis det er mindre CO2 i kontaktflater til ølet vil det ta lengre tid før det taes opp
Derfor også mindre fat karbonerer hurtigere
Hurtigere enn det lavere volumet tilsier, altså? Så hvis det tar to uker på en 19-liter tar det under én uke på en 10-liter? Det visste jeg ikke. Og hvis dette stemmer burde jeg jo antakelig slutte å fylle fatene mine helt opp, jeg har jo knapt overflate med gasskontakt i dem. Jaja, de blir karbonert på normert tid allikevel.
 
Har karbonert med luft og det går, luft består for det meste av nitrogen(bruker trykkluft for å lekkasjeteste). Har opplevd det samme med treg karbonering i cornelius og da har fatene vært smekk fulle med lite kontaktflate mellom co2 og væske, evigheter uten kullsyre i ølet. Tappe noen halvlitere gjorde susen der.
 
Hurtigere enn det lavere volumet tilsier, altså? Så hvis det tar to uker på en 19-liter tar det under én uke på en 10-liter? Det visste jeg ikke. Og hvis dette stemmer burde jeg jo antakelig slutte å fylle fatene mine helt opp, jeg har jo knapt overflate med gasskontakt i dem. Jaja, de blir karbonert på normert tid allikevel.

Kontaktflate, ikke volum
 
Nitrogenet vil vel også bli oppløst i ølet?
Eller er det for lite trykk.
Under dykking så går jo Nitrogenet over i væskeform og inn i vevet.
 
Det er selvsagt kontaktflate mot co2 og partialtrykk co2 som er viktige faktorer. Corneliusfat har samme diameter, men ulike lengder avh av volum, og i de største fatene tar det selvsagt lengst tid for gassen å,diffundere gjennom volumet. Det er dessuten flere prosesser som pågår, gassen skal løses i ølet, deretter skal co2 reageres med vann og danne kullsyre. De somhar tvanfskarbonert med brusestein eller rulling av fat kan klare å få løst co2 i riktig menge i løpet av kort tid, men prøver du å tappe det ølet er det veldig skummende og stikkete å drikke. Det er fordi co2 kun er løst og ikke ennå konvertert til kullsyre. CO2+H2O->H2CO3. Løselighet øker med lavere temperatur, men reaksjonshastighet avtar med lavere temperatur. Derav bør tvangskarbonert øl få litt tid på å stabilisere seg som bryggere sier, mao rent kjemisk la det få tid til å danne H2CO3. Det påvirker boblestørrelse og munnfølelse, og hvor raskt co2 avgis fra ølet, da det som sagt ikke bare er løst, men også reagert med vannet.
 
Nettopp, større kontaktflate per liter øl ;)
Ja, så da skulle man tro, gitt at det er kontaktflata som betyr noe, at de karbonerer på under halve tida for halvt volum? Noe sånt som tre dager på en niliter, kanskje?

Og til trådstarter, sorry, dette spant helt ut.
 
Ja, så da skulle man tro, gitt at det er kontaktflata som betyr noe, at de karbonerer på under halve tida for halvt volum? Noe sånt som tre dager på en niliter, kanskje?

Og til trådstarter, sorry, dette spant helt ut.

Ja, det går dobbelt så fort med små fat

Nå er jeg veldig spent om ts purga fatet eller ikke ;)
 
Du har færre liter per kontaktflate areal. Da går det raskere ikke sant :)
Ja, raskere pr liter, hvis det du sier stemmer. Men så sier du at det går dobbelt så fort som et dobbelt så stort fat, som betyr at det ikke går raskere pr liter. Der faller jeg av.
 
Hvis du har et fat med gitt overflate er tia per liter konstant ja.
men du har færre liter. Derfor går det fortere
Beklager hvis jeg forklarer dårlig, men jeg syntes Tjt forklarte det ganske godt
 
Tilbake
Topp