Tykt lag med skum på færdiggjæret vørter

Sjønner ikke hvorfor det skal være så ille? Lettere å desinfisere den enn vintyven syns jeg :)
Nå er jeg helt nybegynner så kansje jeg har gjort noe helt feil men av det jeg har lært av hygienelære så ser jeg ingen problem :)

Nei, det er ikke noe problem å desinfisere hydrometeret. Det er den hårete armen din som du stikker inn over ølet, luftdraget du skaper når du åpner lokket, og er du riktig uforsiktig stikker du det lett beskjeggede ansiktet ditt over kanten også, for å se om det er 1.014 eller kanskje 1.013. Huff & huff:).

Hvorfor ta sjanser når du kan gjøre som @Ekornskurken? Men det krever at du har kran på gjæringskaret. Husk bare å gi den et par omganger med Starsan fra spruteflaska etter at du har tappet av prøven.
 
- og dessuten får du jo inn luft (oksygen) i karet. Det vil du ikke - i alle fall ikke mot slutten av gjæringa, og det er da det er viktigst å få tatt prøver.
 
- og dessuten får du jo inn luft (oksygen) i karet. Det vil du ikke - i alle fall ikke mot slutten av gjæringa, og det er da det er viktigst å få tatt prøver.
Men hadde ikke han hatt den ute for CC da, og da har det vel allerede kommet inn masse O2 "suckback" ( i mangel av bedre ord )? :)
 
Kran må karet må jeg fikse, det hørtes lurt ut :) jeg satser på at lufta blir spist opp av flaskekarboneringa :rolleyes:
 
Nei, det er ikke noe problem å desinfisere hydrometeret. Det er den hårete armen din som du stikker inn over ølet, luftdraget du skaper når du åpner lokket, og er du riktig uforsiktig stikker du det lett beskjeggede ansiktet ditt over kanten også, for å se om det er 1.014 eller kanskje 1.013. Huff & huff:).

Hvorfor ta sjanser når du kan gjøre som @Ekornskurken? Men det krever at du har kran på gjæringskaret. Husk bare å gi den et par omganger med Starsan fra spruteflaska etter at du har tappet av prøven.
Ansiktet må jo over kanten for å lukte :D
 
Ansiktet må jo over kanten for å lukte :D

Er du klar over hvilket ekstremt tvilsomt økosystem du da lar drysse alskens elendighet ned i ølet:D?

Og så er det altså det der med oksygenet. Jeg satser også på at gjæren spiser opp oksygenet - men jeg er redd det der er en av de vakre teoriene som ikke hlder stikk.

På den annen side så får du vel mye mer under tappinga, om du ikke tyr til flushing med co2. Men det er greit å begrense det der du kan.
 
Er du klar over hvilket ekstremt tvilsomt økosystem du da lar drysse alskens elendighet ned i ølet:D?

Og så er det altså det der med oksygenet. Jeg satser også på at gjæren spiser opp oksygenet - men jeg er redd det der er en av de vakre teoriene som ikke hlder stikk.

På den annen side så får du vel mye mer under tappinga, om du ikke tyr til flushing med co2. Men det er greit å begrense det der du kan.
Tvilsomt økosystem? Bør jeg være fornærmet? o_O
 
Tvilsomt økosystem? Bør jeg være fornærmet? o_O

Nei - det gjelder hele menneskeheten. Men du kan selvfølgelig reagere på vegne av den:).

Plasserer du litt stoff fra ditt - eller altså en hvilken som helst annens også - blide åsyn under et elektronmiskroskop får du se scener som hadde gått rett inn i en hvilken som helst skrekkfilm. Og innimellom alle udyra skjuler det seg selvfølgelig plenty med lactobacillus'er og pediococcuser samt slekt og venner. Huff.
 
Sist redigert:
Det er ikke så ille Finn. Jeg ser gjennom elektronmikroskop på jobb ganske ofte. Og vi utsetter objektene vi ser på for en del vær og vind. Ser veldig sjelden bakterier på objektene. Morsomt å ta med gjærprøver å kikke på dog. 3D gjær :).

Ellers blir jeg litt irritert av tittelen på emnet her. :p ferdiggjæret vørter! Når du har hatt gjær i vørter er det per norges lover å regne som øl. Ferdiggjæret øl skal det stå!
 
Det er ikke så ille Finn. Jeg ser gjennom elektronmikroskop på jobb ganske ofte. Og vi utsetter objektene vi ser på for en del vær og vind. Ser veldig sjelden bakterier på objektene. Morsomt å ta med gjærprøver å kikke på dog. 3D gjær :).

Ellers blir jeg litt irritert av tittelen på emnet her. :p ferdiggjæret vørter! Når du har hatt gjær i vørter er det per norges lover å regne som øl. Ferdiggjæret øl skal det stå!

Ville du som hjemmebrygger sett på en vørter som har blitt tilsatt gjær for en time siden kalt det for ferdiggjæret øl? :p
 
Det er ikke så ille Finn. Jeg ser gjennom elektronmikroskop på jobb ganske ofte. Og vi utsetter objektene vi ser på for en del vær og vind. Ser veldig sjelden bakterier på objektene. Morsomt å ta med gjærprøver å kikke på dog. 3D gjær :).

Ellers blir jeg litt irritert av tittelen på emnet her. :p ferdiggjæret vørter! Når du har hatt gjær i vørter er det per norges lover å regne som øl. Ferdiggjæret øl skal det stå!

Jeg har bare sett bilder av hva man kan se. Ansiktsmidd forstørret godt opp ser ikke ut som noen man ville møte aleine i ei mørk bakgate:p. Men nå er det ikke de som kommer til å ødelegge ølet - går jeg ut fra.

Jeg overdriver selvfølgelig. Men vi drasser nok normalt rundt på en god del bakterier - eller det er litt skremmende om vi ikke gjør det. Og det er vel et greit poeng å ikke utsette ølet vårt for unødvendige risiki.
 
Det er ikke så ille Finn. Jeg ser gjennom elektronmikroskop på jobb ganske ofte. Og vi utsetter objektene vi ser på for en del vær og vind. Ser veldig sjelden bakterier på objektene. Morsomt å ta med gjærprøver å kikke på dog. 3D gjær :).

Ellers blir jeg litt irritert av tittelen på emnet her. :p ferdiggjæret vørter! Når du har hatt gjær i vørter er det per norges lover å regne som øl. Ferdiggjæret øl skal det stå!

Jeg har forresten stavet "ferdig" med Æ. Jeg forstår at det også sikkert er sterk kost for deg :p Jeg lærer nok etter hvert. For to mnd siden hadde jeg ingen ide om hvordan man fremstilte øl i heletatt... nå har jeg produsert to og kanskje tre velsmakende ales. Selvtilliten var på topp :p
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Tilbake
Topp