Tynt øl

Miguel

Norbrygg-medlem
Jeg prøvesmakte litt prematurt på en saison jeg har til gjæring. Den luker veldig godt og smaker godt men den er ganske tynn, litt vannaktig.

Vi stusset litt på det da vi brygget, at den virker litt tynn i utseende og konsistens. Men vet ikke helt hvis det har en sammenheng.

Den har bare stått og gjæret siden lørdag, men dog. Er det slik den ferdige ølen blir?

Ja.. Fikk hundre feilmeldinger da jeg prøvde å poste i sta, men "tynn munnfølelse"- tråden ble tydeligvis laget for det.

I forhold til at det er en Saison høres det ikke så rart ut at den er tyn.  :biersmile:
Saisoner skal jo ha høy utgjæring med enkle sukkerarter, og da relativt lav mesketemperatur. Dette gir veldig lett fylde, og er ønskelig for en typeriktig Saison.

Hvilke temperaturer ble det mesket på? og hva med og?  :)

edit: Og så i den andre tråden din at du har oppgitt dette et annet sted.

R.Dunne skrev:
I forhold til at det er en Saison høres det ikke så rart ut at den er tyn.  :biersmile:
Saisoner skal jo ha høy utgjæring med enkle sukkerarter, og da relativt lav mesketemperatur. Dette gir veldig lett fylde, og er ønskelig for en typeriktig Saison.

Hvilke temperaturer ble det mesket på? og hva med og?  :)

edit: Og så i den andre tråden din at du har oppgitt dette et annet sted.

Joda. Men det smakte litt vann på en måte.  Men som Gahr skrev, det hjelper nok med noen bobler, de har jo enda ikke stått en uke.

Målet var å meske på 64 i 75 minutter, gikk bort fra 90 min iom at jeg tenkte det tok tid å nå opp til utmesk. Men det tok ca ti min å nå ned fra 64  fra 68 (som egentlig burde hjelpe litt på fylde) Det var jomfrubrygget på nytt oppsett så strike temps og responstid mellom steg var upløyd terreng enda.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jeg tror OG var på .55. Hydrometeret var søppel så ikke helt godt å si.

Er dette det samme ølet som du i tråden"første forsøk på Saison" skrev at hadde fått 10 liter for mye skyllevann??

Miguel skrev:
Denne står nå og gjærer på 30C. Kan bli spennende. Bommet totalt på OG da vi snudde ryggen til og fikk ikke med oss at 10 liter backup-skyllevann ble med.

Nå har du startet tre tråder om denne Saisonen, håper du har oversikt over alle og klarer å hente ut noen nyttige svar.

Ja det et samme. Ene tråden med samme tema som denne trodde jeg aldri ble laget. Den i oppskriftsforumet er egentlig dedikert oppskriften...

Blir eklere for alle som skal svare om alle ting som omhandler det aktuelle ølet havner i samme tråd...

Bjarte H skrev:
Hvordan den smaker er relevant info til oppskriftstråden.

Det er jo veldig sant. Kanskje noen kan slette tråden og flytte innholdet til den i oppskriftsforumet?

Tilbake
Topp