Tysk Pilsner "med tjekkisk pilsnermalt"

Thrane

Norbrygg-medlem
8.1.2011 brygget jeg en "Tysk "pisner (Batch #7)


Volum ca 40l.
8,4kg Tjekkiskpilsnermalt
0,35kg Lyskaramellmalt

55gr. Hellertrauer 9,1 a,a%
30gr.Cascade      4,6 --"--
20gr.SuperStyrian 5,9--"--

trinnmesking;
44gr.C 30min
62-68gr.C 90min.

OG 1064

Det skal sies at dette er en selvkomponert sammensetning av både humle og malt.
Jeg målte FG i dag etter 9 døgn (av nyskjerrighet) gjærer på10g.C FG lå nå på 1028.(smakte på det, føles som det blir bra.)
Jeg har ingen planer om å flaske før den er nede på FG 1020

Det er dette punktet jeg somregel er usikker på,hvor lenge skal jeg la det stå å gjære?
Ølet skal jo ha en alkoholprosent på ca 5% D.v.s. ca. FG 1025 .

Det må jo gå helt ut,da jeg skal ha sukkerlake på flaskene.

Vel det er iallefall spennende å prøve seg frem litt, så lenge man logger alt.
 
Dette blir sikkert bra ja, og moro å rote litt selv med oppskrifter ja.  Lurer dog på om ikke måleutstyret ditt er litt feil. 40 liter - OG 1064 - med 8,75kg malt - det klarer iallfall ikke jeg å få til ;-(( 
 
Det glemte jeg å skrive.
jeg hadde i humlen under kokingen.

Bitterhumlen 60 min.koking
Smakshumla 20 min.
Aromahumla 10 min.
Brukte humlepellets.
 
FredT skrev:
Dette blir sikkert bra ja, og moro å rote litt selv med oppskrifter ja.  Lurer dog på om ikke måleutstyret ditt er litt feil. 40 liter - OG 1064 - med 8,75kg malt - det klarer iallfall ikke jeg å få til ;-(( 

Det kan nok hende det er 35l. men før koking målte jeg 13,2%Brix med refraktometeret,og 16 % etter koking.
16 x 4 er 64.
 
Med pils må du ha tålmodighet. Jeg pleier å la pils stå på gjæring 3 uker, stikker om og lar den stå 1-2 uker kaldt ( så kaldt jeg klarer uten frysing, -1 til +4°)

Deretter blir det flasking eller på fat, så begynner tålmodighetsprøven. Som regel er det tomt når det egentlig skulle vært ferdig lagret...
 
Tilbake
Topp