ufrivillig tabbe

Har hatt et hveteøl til gjæring som skulle flaskes idag, den har stått på 19*C i et kjøleskap med STC. Jeg var borte i helgen og da jeg kom tilbake idag var tempen i bøtta 36*C av en eller annen merkelig grunn. Tok en prøve av ølet og det smakte tørt, antydning til bobler og skum som har vært, er nå borte. Jeg antar også at gjæren er død? Det var en wy3068. Finnes det i det hele tatt èn grunn til å flaske dette ølet for å se resultater? Hvis noen mener det kan bli noe av det så forsøker jeg, ellers greier ikke jeg å se noen grunn til å ta vare på det. Er såpass fersk at jeg trenger råd her. Takk på forhånd :)

Når i prosessen skjedde uhellet? Dersom det var siste dagene, så hadde jeg gitt det en sjanse.

Kor lang i prosessen var du komt ? ( kor mange dager i gjæringa )

Kva vart feil på stc1000

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Ja, jeg dro fredag natt kl 3. og kom tilbake søndag (idag) kl 5 på dagen. Da jeg dro, var alt fint. Det er dag 11 idag, den står nå på 1012, ned fra 1054.

edit: den nådde 1012 den 31.

Smaken må vel avgjøre. Det er jo litt jobb å flaske, men så lenge det er håp om at du kan sitte med noe drikkelig, er det da verdt det. Og det aller meste av gjæringa må jo ha vært unnagjort før dette skjedde.

Snakker vi da en ny dose med samme gjæren da.. altså det smaker helt greit, ikke like intenst som før kanskje, virker mer dødt på en måte. Kan jo være fordi alle boblene er borte, ikke vet jeg :) fått en tørr finish for å si det sånn.

Røre forsiktig inn gjæren i vørteren, og så karbonere på vanlig måte, eller behøves det noen form for behandling eller tid her?

Nei, det er ikke nødvendig. Bruk noe nøytralt og effektivt. Strø oppi en halv pose s-05, f.eks.. (Har du noe av den originale, er det selvfølgelig greit.)

Okei, er det godt nok å bare hydrere denne litt og røre den forsiktig inn for så å prime med en gang :)? takker for raske tips, kanskje ølet blir greit nok i tide allikevel!

Gjæret en California common (steam Beer) på 14 grader. Men glemte å slå på kjølemaskinen etter måling og prøvesmaking. Glykolpumpa hevet da tempen til 37 grader i det koniske gjæringskaret. Brygget (wlp810 gjær) gjærstarter hel ned. Det hadde gjæret riktig ca en uke først. Ølet ble meget bra det etterhvert.

Smaker det ok hadde jeg gjort som vanlig på store øl.
Sukkerlake i flaskekaret, overføring av ølet, hydrert (eller rehydrert, hva er riktig?) karboneringsgjær type CBC-1 eller F2 og tømt denne i flaskekaret og til slutt en forsiktig omrøring av øl, lake og gjær.

Tilbake
Topp