Ukyndig hulltaker.

Du dreper fort stegborrer i rustfritt om du gir full gass ialefall.
Kjør sakte og legg heller på litt meir press. Hugs at du skal kutte ikkje friksjonssmelte deg igjennom.

Bruker kun stegborr og hullsager, og det går finfint for meg ialefall.
 
Odland skrev:
Harald N skrev:
Skal du sette hull i en kjele bør du bruke denne

http://www.amazon.com/Greenlee-730BB-13-16-Standard-Knockout/dp/B002NQWZWU
Borer ikke, men kutter kontrollert med en skiftnøkkel, og hullet er helt strøkent.
Jeg gambler ihvertfall ikke når jeg setter hull i mine Blickmann kjeler.

Rett størrelse til Autosparge det der? Lett å lage hull med en slik dings? Lånte en men forstod fint lite og brukte trinnbor.

Den jeg viste der er for å få igjennom 1/2" muffe for montering av ventil. Mener den er ca 20 mm.
Det må forbores et 10 mm hull for bolten med "muffe" og kutter på hver sin side. Poenget er at kutteren skal skrus inn i muffa, som trykker mot fra baksiden (yttersiden), og passer nøyaktig til kutteren. Så er det bare å skru til du er igjennom.
Supert resultat.
 
Mr.Baggins skrev:
Du må komme med referat etterpå da, så vi får vite om du er like fornøyd som det jeg har vert :)

Det fungerte veldig bra. Denne tok skikkelig tak, noe stegboret fra homebrewstuff ikke gjorde. Brukte olje på begge bit'ene.

Takk for tips :skitbra:
 
sant, men tror det ikke før noen sier det. Tror dette er første gang jeg har opplevd at biltema har drillbits som ikke blir spist opp.
 
Biltema har masse verktøy av rimeleg god kvalitet. Bl.a så er borane med TiN-belegg (dei som gullfarga) dei sel veldig bra. Eg har brukt dei i mange år til all slags metall inkludert rustfritt samt glasfiber.

Derimot har eg erfaring frå mykje amerikansk verktøy som rett og slett er søppel.

Stegboren eg brukar kjem frå Clas og den har holdt i mange år. Eg brukar heller ikkje alltid smørning/kjøling på den. Den funkar fint på rustfritt.
 
Har akkurat boret hull i en stålkjele med Biltema-boret, og kan bekrefte at det funket aldeles utmerket. Forboret med 3mm. Ingen kjøling og ingen problemer. 20mm passer akkurat til halvtoms kran (Biltema den også).
 
Tilbake
Topp