Ukyndig hulltaker.

Innrømmer lett at jeg ikke har den minste knyting på rørdeler. Har tatt et siktehøl i kokekjelen, for nå har jeg sett meg lei på skitne heverter som skaper uro for en gammal kall.
Så nå står jeg med en 1/2" fres og sikter på kjelen og tenker på å trykke på avtrekkern.

Men før jeg perforerer til den store gullmedalje... Er det slik å forstå at 1/2" kran, ala denne http://www.clasohlson.com/no/Tappkuleventil-med-slangekobling/Pr251484000 skal ha 12.7mm høl for montering av krana?

Har lite lyst å ødelegge min kjære kokeklump.  :saadoevt:
 
nordtvedt skrev:
mål på nippelen eller muttern som skal holde krana på plass :)

Ikke dumt! Må bare kjøpe kran først! Fikk det for meg at det skal lages hull -nå-
Får vel avvente til etter jobb imorra da... Kjipe greier.

Ingen fasitsvar altså.
 
jan ivar skrev:
1/2 toms skal jo vere minste diameter innvendig på sånne kraner.
mins å huske det var ca 22mm

Begynner å høres fornuftig ut. 1/2" er jo ikke rare greiene, syns det virka litt knuslete til utvendige mål å være.
 
Hvis du bruker 1/2" gjennomføring trenger du ett hull som er i overkant av 20mm. Hvis du borer 20mm kan du file ut resten om det trengs. 22mm blir nok litt romslig.
Tommemålene er litt pussige. De går på inder diameter på rørene som koblingene er tenkt for i utgangpunktet, og har ikke noe med ytre mål å gjøre.
 
Min skottnippel er 21mm, passet som hånd i hanske. Men jeg boret ikke før jeg hadde delen i hånda og kunne måle den...
 
20-21 mm er normalt passe for ein vanleg halvtoms krane med gjennomføring.  Det spørs også litt kva slags gjennomføring du har.  Om du f.eks. tenkjer å bruka ein nippel - slik enkelte vel gjer - så er denne konisk - dvs. vidare innerst mot "mutter".  Om du brukar ei båtgjennomføring tek den litt plass rundt holet du lagar (på innsida) - og pass då på at du borar såpass høgt oppe at du ikkje får problem med eventuell avrunding nederst i kjelen..
 
Jeg kan anbefale stegbor til slike oppgaver. Kan kjøpes på Jula og Claes etc.
 

Vedlegg

  • 180364-jpg.jpg
    180364-jpg.jpg
    5,3 KB · Sett: 799
Stegbor er supert. 

Og om det er ein rustfri kjele du har:  ha tjukk olje på der du borar for kjøling - eller bruk evt. rennande vatn når du borar.   

Og bruk gjerne ei skrumaskin framfor ein drill - skrumaskina går i passe fart - bruk iallefall ikkje stor fart om du må bruka drill…

og hugs augevern.
 
Ett tips hvis du skal bruke båtgjennomføring er å legge en underlagsskive med 21mm hull på utsiden for å fore opp. Kjelen kan bli litt tynn siden den ikke klemmer helt sammen.
 
HansV skrev:
Hvis du bruker 1/2" gjennomføring trenger du ett hull som er i overkant av 20mm. Hvis du borer 20mm kan du file ut resten om det trengs. 22mm blir nok litt romslig.
Tommemålene er litt pussige. De går på inder diameter på rørene som koblingene er tenkt for i utgangpunktet, og har ikke noe med ytre mål å gjøre.
Der tar du nok feil.
Alle mål på rør er utvendig mål uansett tommer eller millimeter.
For slanger gjelde innvendig mål på slange som oppgitt..
Gjengemålet for koblinger varierer etter hvilken gjenger de har. Men de oppgis etter hvilket rør de passer på, og hvilken gjenger som brukes. Dermed burde det være en grei sak å finne hulldimensjonen i en tabell...
 
katla skrev:
Stegbor er supert.  

Og om det er ein rustfri kjele du har:   ha tjukk olje på der du borar for kjøling - eller bruk evt. rennande vatn når du borar.    

Og bruk gjerne ei skrumaskin framfor ein drill - skrumaskina går i passe fart - bruk iallefall ikkje stor fart om du må bruka drill…

og hugs augevern.

Skrumaskin fremfor drill.  :skitbra: Her lønner det seg å ha kontroll! Bruker selv WD-40 som smurning når jeg borrer i metall. Hvis du bruker stegbor så er det greit å borre et 3 mm pilothull først, med vanlig metallbor.
 
magne1972 skrev:
HansV skrev:
Hvis du bruker 1/2" gjennomføring trenger du ett hull som er i overkant av 20mm. Hvis du borer 20mm kan du file ut resten om det trengs. 22mm blir nok litt romslig.
Tommemålene er litt pussige. De går på inder diameter på rørene som koblingene er tenkt for i utgangpunktet, og har ikke noe med ytre mål å gjøre.
Der tar du nok feil.
Alle mål på rør er utvendig mål uansett tommer eller millimeter.
For slanger gjelde innvendig mål på slange som oppgitt..
Gjengemålet for koblinger varierer etter hvilken gjenger de har. Men de oppgis etter hvilket rør de passer på, og hvilken gjenger som brukes. Dermed burde det være en grei sak å finne hulldimensjonen i en tabell...
Begge har rett her. Det som gjer forvirringen komplett er at det er forskjell på "tube" og "pipe". Tube er det vi kallar røyr og mål oppgis utvendig. Pipe, er litt vanskeleg. 1/2" pipe for å ta det, er ca 21mm utvendig og ein NPT-gjennomføring som vi ofte brukar i kjelane våre er essensielt eit kort stykke pipe. Desse har forskjellige innerdiameterar avhengig av trykklasse, men i alle høver minst 1/2".
 
Jeg kupper denne tråden jeg  >:D Jeg har allerede ødelagt ett stegbor så jeg tenkte å prøve med hulltaker (punch out) ala greenlee. Jeg har ny HLT på vei og trenger hull til 1/2" gjennomføringer. Er det noen som selger noe sånt i Norge/Bergen?
 
Harald N skrev:
Skal du sette hull i en kjele bør du bruke denne

http://www.amazon.com/Greenlee-730BB-13-16-Standard-Knockout/dp/B002NQWZWU
Borer ikke, men kutter kontrollert med en skiftnøkkel, og hullet er helt strøkent.
Jeg gambler ihvertfall ikke når jeg setter hull i mine Blickmann kjeler.

Ble veldig fint hull det der. Har bare alukjele selv, så det er ikke de helt store kostnadene om en skulle ødelegge noe, det var en drøm å bore i. 20mm flatbor funka som bare det.
 
Hva har du borret i siden du har ødelagt stegborret? :) jeg kjøpte mitt stegbor på Biltema for noen år siden, og den bruker jeg til å lage hull i varmtvannsberedere som er av rustfritt stål. Jeg bare gir gass, uten kjøling, og den er like god i dag som da jeg kjøpte den.. :)
 
Mr.Baggins skrev:
Hva har du borret i siden du har ødelagt stegborret? :) jeg kjøpte mitt stegbor på Biltema for noen år siden, og den bruker jeg til å lage hull i varmtvannsberedere som er av rustfritt stål. Jeg bare gir gass, uten kjøling, og den er like god i dag som da jeg kjøpte den.. :)

Jeg har boret 2 hull i rustfrikjeler og noen hull til styreskapet som er alu. Siste hullet i rustfrikjelen så sluttet den å ta tak i metallet og spant bare rundt. Det virket som om den ble mykere enn stålet i kjelen... Jeg kjøpte mitt fra homebrewstuff.

Er det denne du har brukt? http://biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Metallbor/Konisk-platebor-HSS-19284/
 
Tilbake
Topp