Umaltet korn

Bernts

Norbrygg-medlem
Jeg har planer om å lage en frokost stout. I den har jeg lyst til å bruke frokostblandingen 4korn..
Planen min for å få gjærbart sukker ut av den er: koke opp kornblandingen for å få ut stivelsen, så tilsette den i mesken med litt pilsnerenzym for å omdanne stivelsen til sukker.??

Er jeg på rett spor, eller er det noe jeg ikke har fått med meg..

Jeg kan selvfølgelig bare bruke maltet korn av de fire typene, men skal det være frokost stout så skal det være forkoststout..

Antageligvis er mesteparten av blandinga allerede varmvalset, men å koke opp er greit for å være sikker. Dersom du har over 60% (sånn cirka) pale- og pilsnermalt er det nok enzymer i malten til at du kan tilsette frokostblandinga rett i mesken.

99% av sukkeret i frokostblandingen er tilsatt. altså rent sukker. tror det gir samme resultat (tilnærmet ihvertfall) og er enklere.

I følge pakningen skal det kun være 2 % sukker i denne blandingen..

Og jeg skal holde meg godt innenfor 60% basemalt, så da er det bare å gi gass.

Er tanniner noe som kan følge med på lasset, eller går den fri siden kornet er uten skall?

Bernts skrev:
I følge pakningen skal det kun være 2 % sukker i denne blandingen..

Og jeg skal holde meg godt innenfor 60% basemalt, så da er det bare å gi gass.

Er tanniner noe som kan følge med på lasset, eller går den fri siden kornet er uten skall?
SUNN frokosblanding tenk ;)
da regner jeg med at det går bra ja. skall er muligens med hvis det er fullkorn, men som nevnt fult varmebehandlet i forkant, så det burde være uproblematisk.
Hvordan beregner du utbyttet fra den?

Utbytte, ingen anelse.... Planen er en OG på 1055 + det som blandingen gir...

Jeg har brukt 4korn direkte i mesken uten problemer. Men det var en pale ale på rundt 1048, og rundt 10% 4korn. Jeg kan vel ikke late som om det hadde så stor effekt.

Kjetil S skrev:
Jeg har brukt 4korn direkte i mesken uten problemer. Men det var en pale ale på rundt 1048, og rundt 10% 4korn. Jeg kan vel ikke late som om det hadde så stor effekt.

Hvordan beregnet du utbyttet av kornet..?

Tor-Henning skrev:
Har gjort noe lignende, stoppet veldig høyt.
Så no blir det surøl, kan jo bli gøy. Kven kveit?

Dersom du får høy FG, så skyldes det ikke bruk av råfrukt. I forhold til mesk og gjæring, vil de fleste umaltede kornsorter oppføre seg likt og det er ikke noe problem å få god utgjæring selv med betydelige mengder mais og ris.

gustavf skrev:
Tor-Henning skrev:
Har gjort noe lignende, stoppet veldig høyt.
Så no blir det surøl, kan jo bli gøy. Kven kveit?

Dersom du får høy FG, så skyldes det ikke bruk av råfrukt. I forhold til mesk og gjæring, vil de fleste umaltede kornsorter oppføre seg likt og det er ikke noe problem å få god utgjæring selv med betydelige mengder mais og ris.

Når eg får tenkt litt så husker eg at det vart litt høy meske temp, er gammal og hjernen er alene, så ttt

Bernts skrev:
Kjetil S skrev:

Hvordan beregnet du utbyttet av kornet..?

Jeg tror jeg beregnet det som havregryn eller flaket bygg.

Tilbake
Topp