Undergjær og temperatur

Hei!

Holder på å gjære en Bohemian pilsner med Urquell gjær fra Wyeast. Den har stått 3 dager i kjøleskap på 9-10c. :brygging:

Når den er ferdig gjæret om ca 2 uker og jeg tapper den på flasker, er det da viktig at den settes kaldt igjen med en gang? Kan den stå i rom temp til co2 er ferdig og så settes kaldt, Eller kan den stå i kjeller temp etter at den er flasket? Har lest om at lager øl skal stå ganske lenge på kjølig lagring, hvor viktig er dette og hvor lang tid på hvilken temp bør det stå før det er ferdig?

Håper å ende opp med en god pils med rene smaker
 
La stå til karbonering mellom ei og to veker. No når temperaturen er nede i 18 heime, lar eg det stå opp mot to veker. Kan godt gjære (primær) ein del lenger enn to veker og. Diacetylrast er heller ingen uting... eit par dager i tilnærma romtemperatur før du flasker.
Eg lagrer i kjøleskap <5C. Men jo lenger ein kjem ned mot 0C jo betre skal det være. Lagre i to tre månader.

Er sjølv stor fan av lagerøl :skitbra:

Lukke til!
 
MudGun skrev:
Eg lagrer i kjøleskap <5C. Men jo lenger ein kjem ned mot 0C jo betre skal det være. Lagre i to tre månader.

Takk for svar.

2-3 mnd!! :eek:  Det er lenge når man er tørst... Man må nesten ha 2 kjøleskap, 1 til gjæring og 1 til lagring. Ellers blir det pils bare 3 ganger i året. Hva gjør dere andre med lagring og temperatur?
 
Vi gjør det stort sett som beskrevet ovenfor med diacetylrast. Lar det primærgjære 4+ uker ved 8-9 °C før tapping og vanligvis naturlig karbonering på fat, så kaldlagring 2-3 måneder før prøvesmaking. Så tar det vel 2-6 måneder før det er tomt, og planen er at det i mellomtiden skal være en ny batch tilgjengelig  :biersmile: (som regel går det nesten)

Vi gjærer i temperaturstyrt fryser og lagrer i samme/kjøleskap. Har 2 frysere og 1 brusskap tilgjengelig i tillegg til "serveringsskap".
 
Erikkokken skrev:
2-3 mnd!! :eek:  Det er lenge når man er tørst... Man må nesten ha 2 kjøleskap, 1 til gjæring og 1 til lagring. Ellers blir det pils bare 3 ganger i året. Hva gjør dere andre med lagring og temperatur?

Vi bruker Weihenstephan W34 . Hvis den pitches med rett mengde og har nok gjærnæringssalt og oxygen gjærer den ned  8 oechlegrader pr døgn ved 8 gr C, dvs at den
er ferdig etter ca 5 dager på en normallager. Vi gir den et døgn diacetylrest ved 8 grader etter Weihenstephans anbefaling før den kjøles ned til 4 grader 1 grad pr døgn.
Står ett døgn ved 4 grader før den stikkes om og kjøles ned til  0 grader . Står ved null i tre uker før den filteres og karboneres ei uke før den fylles på flasker.
Weihenstephan understreker at det er viktig at den står færrest mulig døgn med gjær for ikke å trekke bitterhet fra gjæren.
 
magnumhansen skrev:
Vi bruker Weihenstephan W34 . Hvis den pitches med rett mengde og har nok gjærnæringssalt og oxygen gjærer den ned  8 oechlegrader pr døgn ved 8 ºC, dvs at den
er ferdig etter ca 5 dager på en normallager. Vi gir den et døgn diacetylrest ved 8 grader etter Weihenstephans anbefaling før den kjøles ned til 4 grader 1 grad pr døgn.
Står ett døgn ved 4 grader før den stikkes om og kjøles ned til  0 grader . Står ved null i tre uker før den filteres og karboneres ei uke før den fylles på flasker.
Weihenstephan understreker at det er viktig at den står færrest mulig døgn med gjær for ikke å trekke bitterhet fra gjæren.
Jeg har brygget fem batcher med pils i våres med denne gjæren. Jeg hadde problemer med en besk bitter smak på alle bryggene. Så jeg brygget en batch som jeg splittet med tre forskjellige gjærtyper, for å utelukke at det var vørten som skapte problemet. Alle bryggene har gjæret fire uker på 10C, og jeg har nå sluttet med w34 pga usmaken. Jeg hadde utrolig gode erfaringer med utgjæringen og jeg kunne på de siste batchene forutse nesten på timen når den var ferdig. Veldig synd jeg hadde denne stygge ettersmaken som jeg ikke har på andre lagere, trodde at dette var en gjær som ikke passet til min måte å brygge på. Men nå skal jeg prøve igjen med Weihenstephan sin oppskrift. Kjemenyttig info, dette har gitt meg nytt håp å brygge med kaskje verdend mest brukte gjær.
 
Trivelig at flere bruker W34. Jeg har brygget pils på den uten at det ble bittersmak.
Men den gir nok en mer maltprofil enn vanlig på skandinavisk pils ihverfall.
Bygger du den opp fra slant?
 
Tilbake
Topp