Undergjæret øl, problemer med modning.

Beron

 
Satte opp 50 liter undergjæret øl for et par dager siden med saflager s-23.
De to dunkene står og gjærer på full fres i 12 grader og glad og fornøyd VAR jeg.

Etter det jeg har lest om modningsperioder av lagerøl anbefales 4-6 uker i dunken ved rundt 3 grader, deretter flasking og etterkarbonering.

Det store problemet er at det termostatstyrte kjøleskapet mitt har plass til alle flaskene, men jeg har ikke nubbetjans til å få stappa inn begge de digre  dunkene....

Spørsmålet mitt er da :
Lar det seg gjøre å la ølet stå til primærgjæringen er ferdig (2-3 uker), deretter flaske og la flaskene karbonere i samme temperaturen som primærgjæringa og deretter modne ølet i kjøleskapet ?

Har lett på diverse forumet uten å finne noe svar på dette. Kan ikke helt forstå hvorfor ølet nødvendigvis skal modne på dunken og ikke på flasker, men antar at det sannsynligvis må være en grunn til dette.

Håper noen kan svare meg på dette.
 
Har alltid latt lagerøl modne på fat/flasker etter karbonering, uten problemer. Tror det i grunnen går ut på ett. At det ikke gjøres i den rekkefølgen i kommersielle bryggerier kan vel like gjerne skyldes praktiske som kvalitetsmessige årsaker. Tapper du på fat/flasker før lagring er du forsåvidt også litt sikrere på ikke å få luft i dunken under lagring. Men, som sagt, tror det egentlig vil gå ut på ett.

Mvh. Gahr smith-Gahrsen
 
Gahr skrev:
Har alltid latt lagerøl modne på fat/flasker etter karbonering, uten problemer. Tror det i grunnen går ut på ett. At det ikke gjøres i den rekkefølgen i kommersielle bryggerier kan vel like gjerne skyldes praktiske som kvalitetsmessige årsaker. Tapper du på fat/flasker før lagring er du forsåvidt også litt sikrere på ikke å få luft i dunken under lagring. Men, som sagt, tror det egentlig vil gå ut på ett.

Mvh. Gahr smith-Gahrsen

Det hørtes beroligende ut!
Gratulerer med 2. plass i mørk lager i år forresten.
Etter å ha lett med lys og lykte etter en begrunnelse for rekkefølgen på diverse forum der lagring på dunken blir gjentatt utallige ganger er eneste begrunnelsen jeg har funnet at hensikten med modning i gjæringsbøtta er at gjæren jobber med nedbryting av avfallsstoffer også under kaldlagringa og at gjærmengden som jobber med dette i en dunk er veldig mye større enn i en flaske og dermed blir mer effektiv.
 
Tilbake
Topp