Undergjæring

Knast

 
Hei.

Helt fersk i gamet, men har lusket i kulissene her en stund. Jeg har noen spørsmål til dere..

Brygget en Amber Ale for en uke siden og den startet gjæringa fint så si med en gang på ca 18*c i rom temp.

Brygget en ny batch på søndag. Denne gang en lager(har forstått at det kan være tricky, men hadde så fin temp i kjelleren).

1. Denne står i kjelleren og jeg holder romtemperaturen der ved 11*c, er dette greit?

2. Når det kommer til temperatur, burde den kontrolleres i væsken, eller holder det å ha kontroll på romtemp?

3. Det bobler ikke i gjærlåsen slik som med ale´n, men det er vel ikke noe å uroe seg for?

4. Når jeg en gang skal tappe på flasker, burde jeg stikke om til nytt kar og unngå bunnfallet? Og blande sukkerlake i nykaret?

5. Hva burde FG ligge på på dennne lageren?

6. Jeg lar det være igjen ca 5L vørter i kasserollen, da den er stortsett full av skit etter avkjøling og bunnfelling, riktig prosedyre?



Fakta lager:
Metode: BIAB
Skyllevann: 8L
gjær: saflager
OG: 1064, hadde 85% effektivitet ifølge mine beregninger.. hadde sett for meg 70%
I gjæringskar: 20L
6kg malt

Om det er noe mer som er relevant spør..
 
1 kan være greit men jeg har tempproben på gjærkaret med litt isolasjon mellom. Er tempen i vørter som teller.
2 se 1
3.Det bobler mindre ved lager gjær enn ale ikke noe og bekymre seg for.
4. Jeg gjør det ja
5. kommer an på OG og hvor mye gjær du hadde i. Så vanskelig og gi svar på dette.
6. Er lurt og ikke få med for mye bunnfall iallefall. Jeg pleier og sette karet på skrå mot slutten
Da får du gjerne ut en liter eller så xtra.
 
Fra en nybegynner til en annen: Jeg har brygget 2 Ale og har nå en Lager (Munchener/Dunkel/Bayer) stående til modning frem til jul. Jeg plasserte også gjøringskaret i kjelleren på hytta. Tempen varierte fra 8 til 12 grader. Men jeg har festet et termometer på dunken min. Se bilde

Sorry! Bildet ble ikke med. Uansett, på bryggselv.no får du kjøpt dette termometeret som du rett og slett limer på utsiden av dunken din. Genialt og ganske så nøyaktig.


Tips: For all del ikke stikk noe opp i dunken. Da kan du sleppe til basiller :)
 
Takk for svar!

Roger: 5. OG var 1064, hadde i 2pk saflager, finnes det en kalkulator som kan regne ut dette, eventuelt en alogritme?

Bellen: Snedig termometer, det skal jeg kjøpe. Har skjønt at renhold er viktig, kokte koppen jeg målte opp tørrhumla i til alen. det får vel holde!?
 
Virker som du har kontroll på renholdet ja! :)

Spennende at du prøver deg på en lager. Godt smaker både lager og ale, men det er tilfredsstillende for en hjemmebrygger å lykkes med en lager. Jula skal i år feires på hytta på Nord-Møre. Det innebærer noen rolige dager som skal fylles med brygging. Planlegger en Tsjekkisk Pilsner (tradisjonell). Jeg har i alle fall lært her på forumet at det er to ting som er ekstremt viktig: Gjær og gjæringstemperatur.

Derfor at har skaffet til veie et eldre kjøleskap, en STC-1000, frostvakt og diverse ledninger. Så nå blir dunken plassert der. Da er jeg sikker på at temperaturen er riktig. I tillegg har jeg skaffet magnetrører og annet utstyr slik at jeg kan lage en gjær-starter. Tror det er viktig med nyprodusert gjær med litt "power" I alle fall viktig å ha nok gjær til lager.

I tillegg har jeg kjøpt oksygenflaske og regulator på Jula slik at jeg rett etter pitching av gjær lufter værteren med ren oksygen.

Får jeg til alt dette skal det bli en OK Pilsner :)
 
Jeg har det så kaldt i kjelleren. Type 6*c, så jeg innstalerte en frostvakt for å holde 11*c i en liten bod. Jeg har ikke utstyr for å tilsette O2, blir nok ikke å gå til anskaffelse heller, ristet godt. Lykke til med brygginga!:)
 
Tilbake
Topp