Unitank 64L

God kveld medbryggere.
Jeg skal investere i ett nytt gjæringsfat, og sikler på SS chronical brewmaster. Har egentlig bestemt meg for det, men ser at prisen opp til en unitank ikke er avskrekkende.

Er det verdt det? Har noen prøvd unitanken og kan dele erfaringene sine med den?
Hvor langt i bryggekarrieren bør du være før du overhodet vurderer noe slikt ?
 
Har du råd, så gå for unitank.. jeg har begge to i 53l, å trives klart best med uni.
Eneste negative med unitank er at det blir endel mer å vaske, å ingen handtak, så handtering blir ganske mye verre
 
Gå for uni med engang, i lengda blir det billigere også. Hvis du går for konisk,også skal du selge den med litt tap før du oppgraderer til uni så er jo det litt borkastet penger. De pengene du hadde tapt kan du jo bruke til diverse ekstra koblinger.
 
Har du råd, så gå for unitank.. jeg har begge to i 53l, å trives klart best med uni.
Eneste negative med unitank er at det blir endel mer å vaske, å ingen handtak, så handtering blir ganske mye verre
Jeg brygger på en Speidel 50L, holder det kanskje med en 53L for meg også, eller er det 64L som gjelder?
 
Jeg brygger på en Speidel 50L, holder det kanskje med en 53L for meg også, eller er det 64L som gjelder?
Brygger man for 50 liter til gjæring kan det bli lite headspace i en 53-liters dunk. Ville absolutt gå for 64-liters selv.
Akkurat nå gjærer jeg 50-liters batcher i ei 60-liters blåtønne fra Felleskjøpet, og selv der får jeg av og til krausen opp i gjærlåsen.
 
Enig med de over. Gå for Unitanken om du har mulighet. Får flere bruksmuligheter. Har for eks. forsøkt å gjære pilsner under trykk, tappe ferdig karbonert og drikkeklart øl i lukket system rett på fat, flasket ferdig karbonert øl rett fra tanken vha. beergun osv.

Ville også investert i en cip løsning for vask og desinfisering om jeg var deg, så slipper du å flytte for mye på den.
 
Tilbake
Topp