Unødvending med klaringsmiddel?

HansV

 
Jeg har nå brygget tre runder hvor jeg har brukt klaringsmiddel og to runder uten.
Min erfaring så langt er at vørteren ser ut til å bli like klar uten klaringsmiddel. Laget med bunnfelling ser ut til å bli mer kompakt uten klaringsmiddel, siden det klumper seg mindre. Det gjør det også lettere å tappe uten å få med bunnfall.
Jeg kjøler ganske raskt, 50 grader på 3 minutter og 20 grader på 8 minutter. De siste rundene har jeg kjølt ned til under 15 grader og latt det stå minst 45 minutter for å bunnfelle.
Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Er det unødvendig å bruke klaringsmiddel med rask kjøling og litt god tid før tapping?
Vil det være ting i vørteren som ikke bunnfeller uten klaringsmiddel og som helst ikke bør bli med i gjæringen?
Hvis det ikke er noen andre grunner til å bruke klaringsmiddel tror jeg at jeg fortsetter uten. Hvis ølet kan bli bedre med skal jeg vurdere å prøve igjen.
 
Personlig har jeg alltid tenkt at krysalklart øl ikke er speilt viktig. Så lenge det smaker godt og har en fin farge tone så syns jeg ikke litt tåke gjør noe. Har av og til brukt klaringsmiddel men hovedsaklig fordi jeg har stående en boks.
 
Tilbake
Topp