Usmak, muligens tanniner - muligens fra malt

KSKjelstrup

Norbrygg-medlem
Hei, jeg har startet opp igjen med bryggingen etter 3 års pause, brygget kun en 20 batcher til sammen.
Det har blitt mye frem og tilbake med fremgangsmåter i meskingen etc.

I år har jeg brygget 8 ulike batcher, og når ting etter hvert er ferdig til smaking, merker jeg at jeg alltid får en bitter/besk ettersmak - mulig det er mer av en munnfølelse. Når jeg smaker på ølene så får jeg alltid en god start smaksmessig, men så kommer denne avslutningen som ikke er så god. Det var spesielt merkbart i en mørk stout med en del black malt og sjokolade. (mengden av disse er ikke over anbefalt andel av malt). Jeg har forsøkt å fokusere på gjæring i år, beregning av riktig mengde og bedre kontroll med temperatur - begynte å bruke magnetrører og temperaturkontroller.

Mitt beste tips så langt er at smaken kan stamme fra meskingen og noe jeg har pleid å gjøre der.
Jeg mesker inn på 64-68 grader gjerne, står 60-75 min, resirkulerer 4-5 liter, tømmer kjøleboksen helt. Tilsetter skyllevann på 75/76 grader - rører godt ut og lar stå 10 min, resirkulerer 4-5 liter og tømmer kjøleboksen.
Siste brygg tror jeg at jeg hadde en 15 liter vann til innmesking på ca 4,7 kg malt, skylte kun i en omgang med 20 liter vann etterpå.

Kan det være slik at den store mengden skyllevann, i et trinn, gjør at malten ikke klarer å få ned ph-verdien tilstrekkelig? Slik at det blir trukket ut mer tanniner?

Håper på en tilbakemelding :)

Jeg har bare merket det på brygg med røstet bygg
aldri på på Black malt, selv ikke Imperial Porter med 6% Black

Tilbake
Topp