Usmak paa Safale US-05 ?

Har smakt paa min förste IPA med Safale US-05 i kveld, men det er en merkelig aroma paa denne som jeg ikke har opplevd för.

Jeg merker den först og fremst naar jeg *kremt* raper.
Samme lukt kan saavidt kjennes fra glasset, men den er paa ingen maate fremtredende, men naar jeg raper kommer den HELT tydeig frem.
Klarer ikke beskrive den annet enn kjemisk.. kanskje svovelaktig..men tror ikke det er svovel heller.

Noen som har opplevd noe lignende?

(sitter paa PC med tastatur fra det store utland i kveld)
 
Merkelig; Opplever akkurat det samme når jeg drikker IPA og *kremt* fiser

Fra spøk til revolver; Safale US05 tror jeg ikke man kan arrestere for noe; Det er kanskje den reneste allround-gjæren man får tak i. Det du kan oppleve er at ølen nettop er karbonert, men ikke har modnet helt; Da kan Safale US05 virke litt "rå" i kantene om du vil. Litt sånn "våt-hund-møter-humle" aroma, som gjerne går vekk etter et par ukers lagring.
 
Enig i at det nepper er US-05 som er grunnen til denne smaken. Jeg har brukt den ganske mye, men aldri hatt noe som kan minne om svovel eller kjemisk fra den. Derimot har jeg vært borti at den av og til produserer en del acetaldehyd ved ettergjæring på flaske, men det minner overhodet ikke om svovel.
 
Ja kanskje det er acetaldehyd.
Men jeg har aldri vært borti dette tidligere, så mulig det er noe annet..

Det rare er at jeg synes den er mindre påtrengende i dag enn i går, mulig jeg begynner åbli imun  ;) eller så blir lukten mildere med tiden..

Etter å ha googlet dette føler jeg meg rimelig sikker på at det er snakk om acetaldehyd.
Muligens fordi jeg var kjip og bare brukte 1 pakke på 22L 1.056 vørter.

Lesson learned!  ;D
 
Røyrvik skrev:
Ja kanskje det er acetaldehyd.
Men jeg har aldri vært borti dette tidligere, så mulig det er noe annet..

Det rare er at jeg synes den er mindre påtrengende i dag enn i går, mulig jeg begynner åbli imun  ;) eller så blir lukten mildere med tiden..
Gjæret du denne på lavere temperatur enn vanlig?
Isåfall kan nok svovel-lukt/smak komme frem, men den gir seg ved lagring.
Jeg har gjæret US-05 ved 15 grader, og den luktet ikke, men smakte svovel da den var "ny" :)
uka etterpå.....bortevekk...
 
Hmmmmmmmmm...

Den har gjæret ved 18-20grader i 3uker (2uker +1uke med 50g EKG tørrhumling) og nå har den stått på fat i 1 uke..

Jeg er rimelig sikker på at denne ulukt/usmak har blitt mye mildere siste uken..
Damnit, kanskje det er svovel alikevel....?
Det smaker ikke vondt,men det hadde vært bedre uten denne..

Vi får se om et par uker, men da er nok fatet tomt  ;D
 
Du får ta en tur innom harleyfesten på varphaugen imorgen, så skal du få en smak av min røyrvik  :biersmile:
 
Relax. Dont worry. Have a fart-infested homebrew! :)

Du sier den er bedre nå, så da går det ihvertfall rett vei! ;-)
 
Tilbake
Topp