ut-200

Hvilken temperatur anbefales det å ha på ut-200 hvis målet er å holde stabilt 18 grader? 17 -19? Blir det for "grovt" ser for meg at hvis en setter 17.8 og 18.2 så vil kjøleskapet jobbe seg ihjel med å slå seg av og på?

Jeg kjører 0,1 grad forskjell, når tempen er ca inne. Skal jeg kjøle 20 liter fra 18 til 10, så har jeg større intervall i starten. Når kjølingen er oppnådd blir det ikke så mye av og på for å holde tempen og da funker 0,1 helt topp.

Elling

Det er vel ein fare for at kompressoren i kjøleskapet ikkje er særleg glad i å bli slått av og på for ofte av ein slik utanforståande boks som UT-200.

Mange bruker ST-1000 sidan ein med denne kan leggja inn ein parameter for å hindra at det ikkje går for ofte av/på. Ulempa med ST-1000 er at ein då må fikla med kobling som dei fleste av oss ikkje har lov til og eg trur kanskje at ein tar ein risiko med omsyn til forsikring om ein koblar slikt sjølv og kanskje også med utstyr som ikkje er godkjent for bruk i Norge/Europa. CE-merkinga på kinautstyr kan ofte like gjerne bety China Export som at det er CE-godkjent.

Det same vil jo gjelda for slikt som PID-kontrollarar men dei er trass i alt stort sett berre i bruk i ei kort periode under brygging.

Jeg har et kombiskap hjemme med en frysedel og en kjøleskapsdel, og vurderer sterkt å kjøpe en UT-200. Men det er vel slik at UT-200 kutter strømmen (slår av/på) til begge vil jeg anta? Så det er nok best å avfroste frysedelen før gjærkaret settes inn i kjølskapsdelen???

Jeg har gått til innkjøp av kjøleskap og UT-200. Etter tips fra Vestbrygg har jeg isolert sensoren med sitteunderlag slik at det er temperaturen i gjæringsbøtta (tilnærmet), og ikke i kjøleskapet som blir målt. Her kan det være stor forskjell etter hva jeg har skjønt. Jeg benytter kun et intervall på 0,1 grad (f.eks "aus"=18,4 og "ein"=18,5), og det er ikke et problem at kjøleskapet slår seg av og på for ofte.

Det som imidlertid forundrer meg litt er at selv om kjøleskapet slår seg av ved "aus"-temperaturen (f.eks. 18,4) så fortsetter temperaturen ned mot i underkant av 18 grader. Jeg vil tro at det skyldes at temperaturen er betydelig lavere i kjøleskapet enn ved sensoren når kjøleskapet har fått stå på litt. Så når kjøleskapet slår seg av, fortsetter nedkjølingen likevel. Det tar en stund før man får stoppet toget. Er det flere som har erfart dette? Og er et "faktisk" intervall på 0,6-0,7 for mye?

Er sensoren vanntett? Sånn at man kunne hatt den oppe i selve brygget?

Under stormgjæringa kan jo temperaturen flere grader høyere enn omgivelsene. Det er temperaturen i væska man egentlig er interessert i å regulere.

Første gang med gjæringsskap og temperatur kontroll.. Har satt aus/ein til 17/16 grader, blir dette for stort intervall??

Tips til bruk i væske: Bruk en 10 mm silikonslange, brett den et par ganger i enden og klem sammen med strips (slik at vann ikke trenger inn i slangen)
Tre så sensoren inn i slangen. Vær obs på at dette medfører noe tidsforsinkelse (kanskje opp mot ett minutt) ved måling i væske.

Tilbake
Topp