Utbytte på BB60

Lurer litt på hvilken utbytte andre BB60 bryggere har. Nevn gjerne hvilke kalkulatorer eller formler og skyllemetoder som brukes ved det nevnte utbyttet.
 
Hei,
Vi ligger ganske stabilt på 80% Da sirkulerer vi 90% av mesketiden. På 50L brygg, skyller vi med 35-40L vann
 
Hei,
Vi ligger ganske stabilt på 80% Da sirkulerer vi 90% av mesketiden. På 50L brygg, skyller vi med 35-40L vann
Du skriver at dere sirkulerer i 90% av mesketiden, mener du da at dere skyller i 90% og lar det renne ut i de resterende 10%? Regner med at 100% tilsvarer 90 min.
 
Mener jeg hadde 65% og 67% på de to første bryggene. Det var så som så med temperaturkontrollen på skyllevannet. På brygg 3 gjorde jeg en utmesk og hadde egen kokeplate for skyllevannet. Altså god kontroll. Endte da på 83%.

Med sirkulering mener han at de enten har en pumpe som pumper vørter ut av kranen og tilbake i kjelen, eller at han gjør dette manuelt med f.eks et litermål. Og dette gjør han 90% av mesketiden.
 
Vi rører godt i mesken 3-4 ganger i løpet av den første halvtimen. Etterpå sirkulerer vi kontinuerlig, tidligere manuelt, nå med pumpe når vørteren har blitt klar. Øker temperaturen ved hjelp av en dyppkjøler i en temperaturkontrollert vannbeholder som er fylt med skyllevann (kjører vørter inni dyppkjøler). Om det heter HERMS eller RIMS er jeg ikke sikker på;-) kjører ca 85 grader i skyllevannet under denne prosessen. Starter skylling når mesken har nådd ca 75 grader. Da skylles det med ca 80 graders vann. Skyller til ønsket mengde. Oppnår over 85 % meskeeffektivitet på denne måten med kalkulatoren i Brewers Friend.
 
Klarte faktisk 94% effektivitet en gang, men det ble stuckmash. Masse arbeid når det blir sånn. Men til vanlig ligger jeg på 80-85%. Fant ut at det er fint å måle med refraktometer mens jeg skyller. Jeg stopper som regel å hive på skyllevann når SG faller under 1.010
 
Du skriver at dere sirkulerer i 90% av mesketiden, mener du da at dere skyller i 90% og lar det renne ut i de resterende 10%? Regner med at 100% tilsvarer 90 min.
Vi starter skyllinga etter 90min. Bruker ikke mer en 10-15min på skylling. Sirkuleringen gjør vi med pumpe som er montert på ut ventilen på gryta. Da sirkulerer du vørteren fra under maltsenga til over malten. Dette fører også til at du får en klarere vørter :)
 
Har et lite spørsmål angående skylling. Har ikke helt kontroll på de ulike begrepene(batch, sparge, fly osv).

Mesket idag 13,5 kg malt i 60 liter vann(20l dødvolum under falskbunn). Tappet så ut all vørter, og fylte på 45 liter skyllevann i en omgang som jeg lot sirkulere litt før jeg tappet ut og blandet med resten. Utbytte ca 70℅.
Er dette en uheldig måte å skylle på?
Hva er foretrukket måte for skylling ved bruk av falskbunn?
 
Det er den metoden som kalles "batch sparge" på engelsk, og det er en grei måte å gjøre det på - jeg bruker den sjøl:). Om du vil ha klarest mulig vørter til kok, bør du la mesken være i fred en 10 minutters tid så den får sette seg, og så sirkulere litt (såkalt "vorlauf") før du tapper. Men det var kanskje det du gjorde?

Noe er litt rart her. Dette kan vel ikke dreie seg om en BB60, for du får ikke plass til 13,5 kg malt og 60 liter vann i den. Eller mener du at du fylte opp til max-merket? Dødvolumet; det må vel være 2,0 liter, og ikke 20 liter? (Men dødvolumet på en BB60 er vel mer enn 2 liter? 4-5, ville jeg si)

Effektiviteten ser litt lav ut. Du burde lett kunne få rundt 80% meskeeffektivitet med batch sparging. Kjører du temperaturen opp til utmesktemperatur (76-78) før du tapper (skyllevannet i 2.runde må ligge godt over det for at du skal treffe riktig temperatur da)? Og ga du kanskje litt lite tid i andre runde? Hvor mye vørter blir igjen i kjelen, i tillegg til de 13 literne som masken holder på?
 
Stemmer at jeg ikke bruker en BB60, bruker en litt større kjele men brygger på samme måte :)
Litt stort dødvolum ja, så tenker jeg kanskje bør bruke mindre meskevann og større andel skyllevann.
Mesket ut på 77*C, og skyllevannet holdt samme temperstur. Sirkulerte med litt røring, så vørtereren ble vel ikke helt klar nei, kanskje litt lite tid i tid i tillegg.

1,3mm knusing, så tror ikke problemet skal ligge der.
Av 60 literne meskevann tapper jeg vel ut omtrent 43 liter vørter. Med 45 liter skyllevann endte jeg til slutt med 76 liter i gjæringskar.
 
Du har kanskje en litt tynn mesk, men hvis du sirkulerer under meskingen skulle det ikke bety så mye, sjøl om tynn mesk generelt gir dårligere utbytte/krever lengre mesketid. Fordelingen på meskevann og skyllevann er egentlig nesten helt etter boka. Du kan ellers gjerne dele det opp på tre omganger i stedet for to. Det gir kanskje enda bedre utbytte - men tar jo lengre tid.

Hvis du tilsatte skyllevann som holdt 77 grader, har du nok fått ut litt mindre enn du kunne fått om du hadde varmet opp skyllevannet til 83/84 grader, som jeg anslår ville gitt deg riktig utmesktemperatur. Tidsfaktoren her er nok viktigere for klarheten enn for utbyttet.

Du får jo brukbart mye i gjæringskaret til slutt, så prosessen din er jo grei nok sånn sett. Når jeg sier at effektiviteten ser lav ut, er det under forutsetning av at du snakker om meskeeffektivitet. Hvis det er effektivitet beregnet ut fra hva hele prosessen fra start til mål gir, så er det jo ikke galt.

Jeg er stadig litt nysgjerrig på hva slags kjele som gir deg et så stort dødvolum:)? Har du en konvertert varmvannsbereder?
 
Grunnen til at jeg brukte 77 grader var at jeg trodde man kunne dra ut bitterstoff om man går over 80*C. Hadde jo allerede mesket ut på 77*C før jeg tappet av vørter.
Joda, effektiviteten kan jeg leve med, så lenge den er forutsigbar er dette det viktigste.

Oppsettet er bygget på varmtvannsbereder ja, og har til nå kun ett brygg som referanse. Grunnen til stort dødvolum er at jeg bruker toppen jeg kuttet av som silbunn, snudd med bunnen opp. Har tidligere kun brygget på BB30 og blitt godt kjent med den prosessen :)
 
Den høye utmesktemperaturen har to funksjoner. Den skal sette enzymene ut av spill, slik at "sukkerprofilen" ikke endres ved at enzymene (dvs. alfaamylasen) fortsetter å jobbe, og den skal gjøre vørteren mer lettflytende, slik at mer av sukkeret blir skylt ut (sikkert en dårlig forklaring, men poenget er at du får ut mer av sukkeret på høyere temperatur). Det første spiller antakelig liten rolle, og det holder å gjøre det én gang. Det andre, derimot, er det minst like viktig å få til andre gang. Bitterstoffuttrekket skal du ikke bry deg så mye om, tror jeg. Faren for at du skal bomme så mye at det virkelig skjer noe, er heller liten. Og å helle vann som holder noen og åtti grader oppi den avtappede mesken, er ikke farlig.
 
Tilbake
Topp