Utmesking IPA

Har laget et par batcher med IPA nå, og resultatene har så langt vært langt over forventning. Har imidlertid merket at ølet er noe søtere sammenlignet med oppskriftene vi har fulgt (Nøgne Ø IPA). Spørsmålet er om dette kan ha å gjøre med mesketempereatur. Kjenner til dette med alfa og beta amylase, og at man helst skal meske på rundt 64 grader og nedover for å få et tørt øl. Men, når man likevel utmesker på 70-80 grader mot slutten av meskingen, vil man ikke da uansett få en del alfa-amylase som gjør at man får frem søtstoffer som ikke gjærer og som gjør ølet søtere?

Kan man, om man ønsker et tørt øl, meske på 64 grader (eller lavere) og droppe utmesking fullstendig?

Takker og bukker for hjelp her :)
 
Svaret er litt ja og mye nei.

Litt ja fordi litt av stivelsen forklistrer først mellom 64 og 72 grader og av denne stivelsen vil noe mer kunne bli dextriner på høy mesketemperatur. Men dette vil utgjøre forsvinnende lite hvis dere har god konvertering på lavere temperaturer.

Du skriver den virker søtere måler dere ikke fg?

Hvis fg er høy ville jeg heller sett på slike ting som maltsammensetning, gjærvalg, gjærmengde og O2 i vørteren. Tror dere kommer mye lengre med dette. Og ikke glem å dobbeltsjekke mesketemp med ekstra termometer.

mvh

Bårdd
 
Hei, takk for svar!

Vi måler FG og har god utgjæring (FG 1,016-1,017). Jeg tror ikke problemer ligger i gjæringen. Det kan muligens være at vi mesker på litt for høy temperatur, men har forsøkt å holde det på rundt 64 grader.
 
1016 er høyt med mesketemp på 64 grader. Jeg havner på rundt 1010 med chico gjær med mesketemp på 66 grader litt avhengig av OG.
 
Jaha.. Så gitt at vi har kontroll på gjæringen, så må vi nesten ha mesket på en for høy temp? Jeg tror gjæringen er under kontroll, bruker starter, har logget temp to ganger i døgnet og får til kraftig stormgjæring. Det har ikke vært store variasjoner i temperaturen

Jeg må innrømme at jeg ikke har hørt om så lave FG som 1.010.
 
HVordan lufter dere vørteren før gjæringen? Og hvilken gjær har dere brukt?
 
Om fg er høy eller ikke, avhenger av OG. Er den 50 er det høyt. Er den 70 er det ikke høyt. Uten å kjenne dette samt maltssmmensetngen er det ikke mulig å si noe om FG kunne eller burde være lavere. Hvis dere mesker på 64 grader er det lite å hente på å meske på f.eks 63.
 
IBU 95 og OG 56, FG 16 og med en markant sødme. Jeg ville tro at sødmen fra fg 16 vill ha problemer med å slå igjennom på et øl som er så humlesterkt. Men vi er alle forskjellige. Jeg vil ha en fg på 14-16 på mine apa som har en OG på 56.  Jeg tror det er noe du kan gjøre for å få det tørrere. Kutt crystalmalten fra 550 til 300 gram. Kutt muncheneren til 300 gram ( det gir ikke mer sødme men mer maltsødme som kan gi det samme inntrykket). Prøv å pitche godt med gjær og sikre god lufting av vørteren.

På oppskriften står det forresten mesking på 66 grader.

mvh

Bård
 
Takk for tips. Det kan godt være det er maltsødmen som gjør at ølet oppleves litt for søtt.

Vi mesket nok på 66 grader på første batch, og litt lavere på batch 2. Det er i grunn vanskelig å være helt sikker på hvilken temperetur man har hatt siden det tilsynelatende er stor variasjon i kjelen.
 
Tilbake
Topp