Utsatt brygging, optimal behandling av starter.

beefeater

Norbrygg-medlem
Vel, optimal behandling er det for sent for men hvordan gjøre det beste ut av det.

Jeg hadde planlagt brygging sist fredag men det skar seg. Hadde laget en starter som så ut som at den var nær perfekt; den bunnfalt akkurat i tid til dekantering og bruk på fredag. Men den står fortsatt og sturer i kolben. Nå ser det ut til at jeg kan brygge på onsdag.
Jeg har forsåvidt gjort dette mange ganger før. Brukt overståtte startere direkte og det har da blitt øl. Men hva vil være den optimale vekkingen? Dekantere og tilsette litt vørter i morgen tirsdag, tilsette litt på morgenen bryggedagen eller bruke den som den er?
Var en flere stegs starter fra en ørliten mengde wlp095. Siste steget var til 4.5 liter så oppstepping lar seg ikke gjøre; det må eventuelt bli tilsetting av en mindre mengde vørter enn siste steg for å aktivere den før den får slippe til i ølet.
 
Regner med at den har stått kaldt?

Jeg hadde dekantert bort alt starterølet og så gitt den en liter eller to med ny vørter noen timer før den skal pitches. Svirvlet opp gjæren og så latt det stå i ro frem til pitching.
Eventuelt bare dekantert og pitchet. Lørdag til onsdag er jo ikke SÅÅ lenge.
 
Enkelt - vanlig - komplisert...???
Med en så fersk starter, hadde jeg dekantert og pitchet
Hadde starteren vært eldre eller ved høy OG, kunne du dekantert og tilsatt en VørterØl ved bryggestart.
Har du fritidsproblemer, kan du dekantere og lage en ny starter. Dette hadde jeg også gjort ved gammel starter, og/eller høy OG
 
Tilbake
Topp