Utstyr for presis kontroll av temperatur under gjæring

Lys og øl er ikke okey. Uv stråler degenrerer humlestoffer og får øllet ditt til å smake nærmere bæsj en brygg. iom. at gjæring produserer varme skal det ikke være noe problem å putte en Ale i et kontrolert miljø som et kjøleskap og bare sørge for at det ikke overskrider ønsket temperatur.
Selv har jeg et lite kjøleskap som jeg røska ut termostaten på og bytta den ut med en UT100 temostat. Føleren isolerer jeg fast til gjæringsbøtta.
Det tar ikke nevneverdig stor plass hvis man kan stable annet stæsj man har oppå. (Sånne små kjøleskap får man som regel kasta etter seg, jeg fannt mitt på gata i Oslo :)

10 til 15 grader er fin lager temperatur. 15 er kaskje litt høyt, og 10 tar litt lang tid. ved 14 grader og nokk gjær er øllet ferdig til lagring på en uke.

Kjenner jeg klør i finga etter å få brygga noe sjikkelig snart, må bare få flytta først.

Godt nyttår!  :skaal2:

jeg har en wyeast chechz pilnser til gjæring nå. den gjærer på mellom 9 og 10 grader, og den gjærer jevnt og trutt. ut 100 er suveren. synd jeg bare har 1.
ellers så har jeg pleid å gjære ale i kjøleskap med lyspære som varme, styrt av ut100, og de blir bra. vet om flere som bruker lyspære som varmekilde.

Den var ikke dum nei... Likte den.. er jo en gadget-freak så en sånn vil jeg ha... Synd man ikke er flink nok til å få det til selv :(

Tilbake
Topp